عنوان : تمرین تشدید ( 1 ) مقطع : پایه ی سوم دبستان
زمان پیش بینی شده : 30 دقیقه محل تدریس : کلاس درس
تعداد فراگیران : 15 نفر
روش تدریس : گروهی و فعال
2)هدف نویسی : اهداف کلی : آموزش قرآن
هدف جزیی : تمرین تشدید (1)
اهداف رفتاری :
1)دانش آموز بتواند عبارات قرآنی را شمرده بخواند(مهارتی)
2)ترکیبات تشدید دار را به طور شمرده و بخش بخش بخواند (مهارتی)
3)علاقه مند به دانستن معنای قرآن میباشد(عاطفی)
وسایل مورد نیاز :
لوحه - تخته - ماژیک - دانش آموز- کتاب درسی- چوب نشانگر –
رفتار ورودی :
الف ) برقراری ارتباط : سلام علیکم به گلهای زندگی حالتون چطوره ؟ انشاالله که همیشه خوب باشید و لبهاتون خندون.
ب ) ارزیابی تشخیصی :
از هریک از دانش آموزان میخواهد تا عبارات و کلمات قرآنی جلسه ی قبل را از روی لوحه بخوانند.
ج )ارزیابی ورودی _ پرسش آغازین :
بچه های گلم همتون وضو گرفتید ؟
د ) دیدن تکالیف : تکالیف جلسه ی قبلی تون رو انجام دادید بچه ها ؟ که گفته بودم یه نقاشی از نماز خوندنتون بکشید ، کشیدید ؟ همه بذارن رو میز ببینم .
ن ) حضور وغیاب : بچه های گلم اینطور که معلومه الحمدالله همه حاضرند و غایب هم ندارید ؟ بله بچه ها ؟
4 ) ایجاد انگیزه :
آموزگار به طرح سوالی از دانش آموزان در مورد علت تشدید روی برخی حروف و علت تکرار برخی حروف بدون تشدید, فراگیران را به چالش می کشاند :
**سوال _ چرا در کلماتی مثل "خییابان " و "خییار"و "بررسی " تشدید نداریم اما در کلماتی مثل "نجّار" تشدید داریم ؟ که پس از پاسخ های متعدد به سوال مورد نظر، جواب صحیح را به دانش آموزان داد : چون هرگز دوتا مصوتها تشدید نمیگیرد بلکه دوتا صامتها تشدید میگیرند .
حالا معلم از بچه ها میخواهد تا با فرستادن یک صلوات سکوت را رعایت کنند و در این حال با نوشتن "به نام خدا " پای تخته از بچه ها میپرسد که آغاز هر کاری چگونه است ؟ بچه ها : « بانام خدا » در این حال به سراغ درس و آموزش می رود.
گام اول :
ابتدا آموزگار از دانش آموز میخواهد تا کتابهای خود را ببندند و لوحه ی درس جلسه ی گذشته را جهت مرور و یادآوری به پای تخته نصب کرده و میخواهد فراگیران دسته جمعی با اشاره ی معلم عبارات و آیات را بخش بخش بخوانند.
گام دوم :
لوحه را جمع نموده و لوحه ی درس جدید را نصب کرده و از دانش آموزان میخواهد همچنان کتابهای خود را بسته نگهدارند و معلم نوار آموزشی را در کلاس آورده وعبارات قرآنی را از نوار پخش نموده و دانش آموزان از روی لوحه و طبق دستور نوار میخوانند پس از اتمام صوت نوار، نوار را خاموش نموده و با استفاده از چوب نشانگر به عبارات اشاره نموده تا فراگیران آنها را بخش بخش بخوانند .
گام سوم :
در عبارات و ترکیبات تشدیددار،مانند « ربنّا» بخش های دارای حروف مشدّد را آموزگار در حالیکه از حرکت کوتاه ( _َ ) به سوی علامت تشدید اشاره میکند دانش آموزان میگویند : « َربّ »آنگاه آموزگار پس از کمی مکث ، از حرف « ب » با اشاره ی ثابت به حرکت ( _َ ) اشاره میکند و سپس به حرف « نا »
« َرَبّنا »
باانجام این عمل دانش آموز میفهمد که حرف مشدد در واقع دوحرف است و دو بار خوانده میشود .
گام چهارم :
معلم این عمل را تا سه بار تکرار کرده و بچه ها آن را قرائت میکنند و از بچه ها میخواهد تا همزمان با اشاره ی وی بخش ها و کلمات را به صورت دسته جمعی بخوانند.
جمع بندی مطالب و رفع نواقص :
پس از کمی تمرین آموزگار از دانش آموز میخواهدتا به صورت انفرادی نیز لوحه را بخوانند. پرسش انفرادی را همیشه از دانش آموزان قویتر آغاز میکند . سپس میخواهد تا کتابها را باز نموده و مدت زمانی را فرصت میدهدتا دانش آموزان در قالب گروهای دو نفری برای هم عبارت را بخوانندو بعد مجددا از آنها میپرسد.
ارائه ی تکالیف : بچه هاسوره ی کافرون رابخونیدوحروف تشدیددارانرا درداخل برگه بنویسیدوبیاریدوبافلش به حرکات ثابت ومتحرک ان اشاره کنید.
ارزیابی پایانی : انتظار میرود در پایان این درس دانش آموز بتواند :
1 ) کلمات و ترکیبات تشدیددار را بخواند .
2 ) عبارات قر آنی را شمرده بخواند .
3 ) جایگاه تشدید را در کلمات بداند و بنویسد .
|