درحال بارگذاری ....
به هایپرتمپ خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : ده روش یاددهی و یادگیری پایه پنجم

ده روش یاددهی و یادگیری پایه پنجم

تاریخ ارسال پست:
جمعه 27 شهریور 1394
نویسنده:
nevisandeh
تعداد بازدید:
971

ده روش یاددهی و یادگیری

موضوع : ظهور اسلام         عنوان درس: تاریخ پایه پنجم       تعداد: 12 نفر          زمان: 25 دقیقه

 

هدف کلی: پرورش انسان دینی

 

اهداف جزیی:               

         1- دلایل اهمیت شهر مکه را در قبل از اسلام بیان کند.

     دانش              2- کودکی و نوجوانی پیامبر اسلام را بررسی کرده و به    صورت داستان در چند سطر بنویسید.

                                   3- مفهوم بعثت را شرح دهید.

 

1-    آشنایی با روشهای امانتداری و ابراز علاقمندی به این کار.

                        نگرش              

2-    علاقمند شدن به اعیاد مذهبی مسلمانان.

 

                       مهارت           1- مراجعه به تقویم و پیدا کردن عید سعید مبعث.

 

روش تدریس: اعضای تیم گروهی

وسایل مورد نیز: کتاب- نقشه- تقویم

_ سلام و احوالپرسی و حضور غیاب

 

ایجاد انگیزه تعریف کردن فیلم محمد رسول الله توسط یکی از بچه ها از بچه ها قبلاً یکی را انتخاب می کنیم که این فیلم را دیده باشد و برای بچه ها در این جلسه تعریف کند.

ارائه درس:

گام اول دادن متن های زیر به دانش آموزان( متن درس همه پاراگراف به یک دانش آموز).

نفر اول: ظهور اسلام       نفر دوم : کودکی پیامبر      نفر سوم: جوانی پیامبر        نفر چهارم: بعثت پیامبر

پیامبر

نفر اول: دین اسلام از سرزمین عربستان طلوع کرد. هنگام ظهور اسلام بیشتر مردم عربستان صحرا نشین بودند.

عربها به صورت قبیله ای زندگی می کردند. یکی از این قبیله ها قبیله قریش بود مهمترین شهرعربستان مکه بود زیرا این شهر بر سر کاروان بود و همچنین خانه ی کعبه نیز در آنجا بود.

نفر دوم: پیامبر اسلام در مکه بدنیا آمد.پدرش عبدالله و مادرش آمنه نام داشت. پدر پیامبر در زمان پیش از تولد پیامبر در گذشت و وقتی پیامبر 6 سال داشت مادرش نیز از دنیا رفت و سرپرستی پیامبر را پدر بزرگش عبدالمطلب بهعده گرفت. عبدالمطلب یکی از قبایل بزرگ قریش بود. وقتی پیامبر 8 ساله بود عبدلمطلب نیز در گذشت و پیامبر تحت سرپرستی عمویش ابوطالب قرار گرفت. پیامبر در کودکی به امانتداری و درست کاری معروف بود به همین دلیل او را محمد امین می گفتند.

نفر سوم: پیامبر بعد از گذراندن دوران کودکی و نوجوانی در سن 25 سالگی که یک جوان کامل بود با خدیجه ازدواج کرد . حضرت خدیجه زنی مهربان و درست کار بود و بعد از ازدواج با پیامبر تمام ثروتش را در راه خدا - و برای تبلیغ اسلام خرج کرد.

 

نفر چهارم: حضرت محمد(ص) از بت پرستی مکه آزرده خاطر بود. آرزوی ایشان این بود که مردم از بت پرستی دست بردارند و خدا پرست شوند. حضرت محمد(ص) یک ماه در غار حرا که در نزدیکی مکه بود می رفتند و در آنجا خدا را عبادت می کردند و سرانجام در سن 40 سالگی برای پیامبری برگزیده شد. به« برگزیده شدن پیامبر از طریق خداوند به پیامبری را بعثت می گویند».

حضرت علی و خدیجه اولین کسانی بودند که به پیامبری روی آوردند.

گام دوم از دانش آموزان می خواهیم با مطالعه ی دقیق به صورت گروهی سوالاتی را از متن طراحی کنند.و بهترین سوالات را با نظر خواهی دوستانشان به آموزگار ارائه دهند.

1-   مهمترین شهر عربستان چه نام دشت؟

2-   معروف ترین قبیله عربستان؟

3-   نام پدر ومادر پیامبر؟

4-   نام پدر بزرگ و عموی پیامبر را بنویسید؟

5-   پیامبر در چه سنی پدر ومادر خود را از دست داد؟

6-   پیامبر در چه سنی و با چه کسی ازدواج کرد؟

7-   چرا به پیامبر محمد امین می گفتند؟

8-   بعثت یعنی چه؟

9-   اولین مرد و زنی که به اسلام ایمان آوردند را نام ببرید؟

10-  پیامبر برای عبادت خدا به کجا می رفتند؟

گام سوم بعد از دریافت سوالات دانش آموزان هر گروه را شماره بندی می کنیم و به به آنها متنی را که به هر گروه داده ایم را به سه قسمت تقسیم می کنیم و از آنجا می خواهیم که شماره 1 در یک گروه و شمارهای  2،3 نیز در یک گروه دیگر قرار گیرند و برای دوستان خود مطلب را توضیح دهند. در این مرحله معلم  با سر کشی به تیم ها آنها را جهت درست رسیدن به هدف راهنمایی می کند.

پس از گذشت مدت زمان تعیین شده از شماره ها می خواهیم که دوباره به تیم یا گروه خود بر گردند و مطالب یاد گرفته شده را برای دوستان خود به صورت مرتب از شماره 1 بعد 2 بعد 3 مطالب گفته شود.

گام چهارم معلم جهت جمع بندی مطالب درسی داستان زندگی پیامبر را برای دانش آموزان تعریف می کند و روی مطالبی که در درس گفته شده بیشتر تاکید می کند البته جمع بندی معلم باید با همکاری دانش آموزان باشد.

ارزشیابی پایانی در این مرحله معلم سوالاتی که در بالا ذکر شده و خود دانش آموزان طراحی کردهاند را پای تابلو می نویسد و از آنها می خواهد که سوالات را یادداشت کنند و پاسخ آنها را با توجه به مطالب یاد گرفته شده بنویسند.

تعیین تکلیف ازدانش آموزان می خواهیم چند حدیث از پیامبر گرامی و بزرگ اسلام تهیه کنند و روی مقوا بنویسند و در کلاس نصب کنند.

- از دوران کودکی پیامبر نسبت به داستان زندگی او یک نقاشی ترسیم کنند و در کلاس ارئه دهند.

تهیه چک لیست

اهداف رفتاری

1

2

3

4

1-    دلایل اهمیت شهر مکه را بگویید.

2-    دوران کودکی و نوجوانی وجوانی پیامبر را کامل بنویسید.

3-    بعثت یعنی چه.

4-    چرا به پیامبر محمد امین می گفتند.

5-    روز بعثت را در تقویم پیدا کرده و یادداشت کنید.

 

 

 

 

       نمره

 

 

 

 


 

موضوع کشور ترکمنستان             پایه: پنجم ابتدایی          تعداد: 9 نفر             زمان: 25 دقیقه

هدف کلی پرورش انیان فراملی( انسانی با اطلعات جغرافیای جهانی)

اهداف جزیی             

        1- وضعیت طبیعی کشور ترکمنستان را در دو جمله بیان کند(رود، کوه  همسایه ها- بیابان- جلگه)

     دانش     2- وضعیت انسانی ودینی ترکمنستان را بررسی کنید و در یک سطر توضیح دهید.

                          3-  وضعیت اقتصادی کشور ترکمنستان را توضیح دهید.

 

1-    نسبت به آیین وآداب رسوم مردم ترکمنستان علاقه نشان دهد.

           نگرش              2- احساس خود را نسبت به ویژگیهای کشور ترکمنستان را بیان کند.

                                                3- گروه در پاسخ گویی به سوالات نوبت خود را رعایت کنند.

                                               

                                      1- کشور ترکمنستان را روی کره جغرافیا نشان دهد.

       مهارت             2- در خواندن نقشه مهارت دارد.

3- اطلاعات خواسته شده ازکشورترکمنستان را روی نقشه به درستی نشان دهد.

 

روش تدریس: گروهی -  روش دریافت مفاهیم

وسایل مورد نیاز: نقشه کشور ترکمنستان- کتاب- کره جغرافیا

-         سلام واحوالپرسی- حضور و غیاب- بررسی تکالیف.

ایجاد انگیزه:    آوردن نقشه حین ورود به کلاس و کره جغرافی ( نقشه کشور ترکمنستان)

ارائه درس

ارزشیابی تشخیصی: پرسش از درس قبل همسایه های ایرانی- در شناخت همسایه ها ی چهار جهت کشور ایران.

گام اول: بچه ها درس امروز ما درباره ی کشور ترکمنستان است می خواهیم یک سری اطلاعات درمورد این کشور از قبیل ( رود- کوه- زبان دین شغل مردم- شهرها و تولیدات) برگه هایی که از قبیل نقشه این کشور تهیه شده را در اختیار گروها دانش آموزان قرار می دهیم و به آنها متذکر می شویم که خوب مطالعه کنند و اطلاعات خواسته شده را در جدول های طراحی شده یادداشت کنند.

موقعیت کشور ترکمنستان نسبت به ایران

     پایتخت

  مهم ترین رود

  مهمترین محصول کشاورزی

  دین

زبان

   شمال شرق ایران

  عشق آباد       

 آمودریا ( جیحون)

           پنبه          

 اسلام

ترکمن

 

در همین حین معلم از دانش آموزان می خواهد اطلاعات بدست آمده از کشور ترکمنستان را روی مقوایی که در دست دارند یادداشت کنند تا در پایان درس در تابلوی مخصوص جغرافیا نصب گردد وتا دو هفته اطلاعات در معرض دید دانش آموزان باشد.

گام دوم: معلم جدولی را پایه تابلو می کشد و اطلاعات بدست آمده را در آن جدول یادداشت می کند تا یادگیری دانش آموزان عمیق تر شود و جزئیات را نیز مطرح می کند. کتاب از روخوانده شود و قدم به قدم به سوالات مطرح شده در متن نیز پاسخ گفته می شود.     

گام سوم: از گروه ها به خاطر فعالیت خوبشان تشکر می کنیم و از هر گروه یک نماینده انتخاب می کنیم تا پای تابلو بیاید ودر مورد یک موضوع اطلاعات بدست آمده را دوباره بیان کند.

گروه1: وضع طبیعی کشور ترکمنستان

گروه2: وضع انسانی کشور ترکمنستان 

گروه 3: وضع اقتصادی کشور ترکمنستان

گام چهارم: جمع بندی مطالب- در پایان معلم از مطالب گفته شده یک  نتیجه کلی را به دانش آموزان ارائه می کند در رابطه به کشور ترکمنستان تا یاد گیری آبها عمیق شود.

ارزشیابی پایانی: طرح سوالاتی از قبیل: 1- موقعیت جغرافیایی کشور ترکمنستان را مورد بررسی قرار دهید.2- وضعیت طبیعی3- وضعیت انسانی 4- وضعیت اقتصادی 5- آداب و رسوم 6- شهرها و پایتخت کشور ترکمنستان سوال می شود.

تعیین تکلیف: ترسیم نقشه کشور ترکمنستان و رنگ آمیزی آن و ارائه در جلسه ی بعد در کلاس درس.

تکمیل چک لیست                                                       

 

                                           هدفهای رفتاری

گروه1

گروه2

گروه3

1. وضعیت طبیعی کشور ترکمنستان را بیان کند(رود- کوه- همسایه- بیابان- جلگه و...

2. وضعیت انسانی، دینی مردم ترکمنستان رابیان کند.

 3. وضعیت اقتصادی کشور ترکمنستان و شغل مردم ترکمنستان را نام ببرد.

 

 

 

نمره

 

 

 

 

 

موضوع: جمهوری آذر بایجان           پایه: پنجم ابتدایی       تعداد: 9 نفر             زمان: 25 دقیقه

هدف کلی: پرورش افرادی با اطلاعات جغرافیایی جهان

 

اهداف جزیی:

                  1- موقعیت جمهوری آذربایجان را نسبت به کشور ایران را در یک سطر توضیح دهد.

دانش     2- وضعیت طبیعی کشور جمهوری آذربایجان را نام برده و در یک سطر توضیح دهد.

                    3- وضعیت انسانی جمهوری آذربایجان را بررسی کرده و در یک خط بیان کند.

                   4- وضعیت اقتصادی جمهوری آذربایجان را بیان کند.

   نگرش       1-  به مهارتهای اجتماعی در گروه اهمیت می دهد.

                           2- در رعایت حقوق همسایه ها دقت می کند، حتی کشورها.

                           3- به ارتباط فرهنگی و اجتماعی کشورهای همسایه علاقه مند است.

   مهارت       1- در روخوندن نقشه مثل راهنما عمل می کند و علائم را به درستی می داند.

                           2- کشور جمهوری آذربایجان را روی نقشه یا کره جغرافیا بدرستی پیدا می کند.

                      

روش تدریس:  کار گروهی پرسش و پاسخ و قصه گویی

وسایل مورد نیاز:  نقشه جغرافیا- نقشه ی کشور- جمهوری آذربایجان- کتاب- کرهی جغرافیا                         

-         دقت دررفتار های دانش آموزان- حضور و غیاب- بررسی تکالیف

ارزشیابی ورودی : پرسش از درس قبل که مربوط به کشور ترکمنستان است. و همسایه های شمالی ایران.

ایجاد انگیزه: بچه ها دوست دارید سفر خیالی داشته باشیم آیا آمادگی دارید پس چشم ها بسته سوار هواپیما از فرودگاه مهر آباد تهران حرکت در آسمانها روی ابرها چقدر از زمین فاصله گرفته ایم. بچه ها خوش می گذره؟ آره عالیه . خوب بچه ها دریای خزر راببینید ما نزدیک همین دریا در یکی از کشورها بنام جمهوری آذربایجان می خواهیم فرود بیاییم و تلاش کنیم این کشور را نیز مانند کشور خود بشناسیم. از لحاظ طبیعی، انسانی خوب. بچه ها به فرودگاه شهر باکو رسیدیم به کشور جمهوری آذربایجان خوش آمدید. پیاده شویم و شروع به تحقیق کنیم.

 

ارائه درس

گام اول: نقشه ی جمهوری آذربایجان را در اختیار گروه های 3 نفره قرار می دهیم و از آنها می خواهیم تمام اطلاعاتی که روی نقشه این کشور می بینید یادداشت کنند.تذکر: سعی کنید ازهمه لحاظ مورد بررسی قرار دهید.

گام دوم: اطلاعات بدست آمده را لطف کنید طبقه بندی کنید و در مقابل بنویسید.

1- از لحاظ طبیعی: رود کوه- جلگه- کشورهای همسایه.

2- از لحاظ انسانی: دین- زبان- پایتخت- شهرهای مهم- بنادر.

3- از لحاظ اقتصادی: منابع معدنی- محصولات- شغل مردم.

گام سوم: ارئه گزارش توسط گروه ها طبق جدول زیر در یک برگه فعالیت تنظیم کرده و در تابلو نصب کنند.

رود

رشته کوه

جلگه

دین

زبان

پایتخت

بندر

منابع معدنی

محصولات

موقعیت

ارس تورا

 

قفقاز

کندرود

ارس

مسلمان

ترکی

باکو

باکو

نفت

آلومنیوم

پنبه

انگور

توتون

ابریشم

شمال غربی ایران

و در پایان از زحمات گروهها تشکر می کنیم.

گام چهارم: پرسش وپاسخ معلم از روی نقشه و با طرح سوال وپاسخ دانش آموزان به سوالات مطرح شده سعی در تعمیق یادگیری می کنیم.

گام  پنجم:جمع بندی مطالب کتاب توسط معلم : کتاب را از رو می خوانیم وقدم به قدم به سوالات پاسخ داده خواهد شد. و به سوالات دانش آموزان پاسخ خواهیم داد.

ارزشیابی پایانی: طرح سوالاتی از روی نقشه در مورد وضعیت طبیعی- انسانی و اقتصادی کشور جمهوری آذربایجان و دریافت پاسخها.

تعیین تکلیف: ترسیم نقشه ی کشور جمهوری آذربایجان و رنگ آمیزی آن جهت ارائه به کلاس درس جلسه بعد.

تکمیل چک لیست

 

هدفهای رفتاری

گروه1

گروه2

گروه3

1- وضعیت طبیعی کشور جمهوری آذربایجان را به درستی بیان کند(رود- جلگه- کوه و..)

2- وضعیت انسانی کشور جمهوری آذربایجان را بدرستی بیان کند( دین- زبان و...)

3- وضعیت اقتصادی کشور جمهوری آذربایجان را بدرستی بیان کند(معادن- شغل و..)

 

 

 

نمره

 

 

 

 

 

 

موضوع:کشور ارمنستان             پایه: پنجم ابتدایی           تعداد: 9 نفر             زمان: 25 دقیقه

هدف کلی:پرورش دانش آموزان با اطلاعات جغرافیایی فرا ملی

اهداف جزیی:                        

            1- موقعیت کشور ارمنستان را از لحاظ وضع طبیعی برسی کرده و در یک سطرتوضیح دهد. دانش    2- وضعیت اقتصادی کشور را بدقت بیان کند.

                  3- کشور ارمنستان را از لحاظ وضع انسانی(دین- زبان- آداب ورسوم)

 

                        1- به مشترکات دینی و مذهبی کشورش با کشور ارمنستان احترام می گذارد.

نگرش        2- در کار گروهی کنجکاو و فعال است.

                        3- برای رسیدن به اطلاعات جغرافیایی دیگر کشورها( کشورهای همسایه)

                        1- اطلاعات طبیعی کشور ارمنستان را از طریق نقشه به درستی به دست می آورد.

مهارت        2- مرکز کشور ارمنستان با کشورهای همسایه را از روی نقشه نشان می دهد.

                        3- در نقشه خوانی مهارت خاصی دارد.

روش تدریس: روش تدریس کارای تیم

وسایل مورد نیاز: نقشه کشور ایران- نقشه کشور ارمنستان- کره جغرافیا- کتاب

سلام و احوالپرس- بررسی تکالیف- حضور و غیاب

ارزشیابی ورودی:ارزشیابی از درس جمهوری آذر بایجان و همسایه های ایران

ایجاد انگیزه: آوردن نقشه و کره جغرافیا در کلاس

ارئه درس

گام اول: از نقشه کشور ارمنستان به تعداد دانش آموزان کپی می زنیم و در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم و از آنها می خواهیم بدقت به نقشه نگاه کنند و اطلاعات موجود در نقشه را به کمک راهنمای نقشه را بدرستی یاد بگیرند.

گام دوم: سوالاتی از همان نقشه و متن درس که مربوط به همان نقشه می شود را طراحی می کنیم و در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم و از آنها می خواهیم به صورت انفرادی به سوالات پاسخ بگویند.   

هر سوال یک نمره

1- ارمنستان از غرب با کدام کشور همسایه است؟

2- بزرگ ترین دریاچه ی این قسمت چه نام دارد؟

3- مهمترن رود ارمنستان را نام برید؟

4- دین و زبان مردم ارمنستان را بنویسید؟

5- چرا اسم این کشور را ارمنستان انتخاب کرده اند؟

6- پایتخت کشور ارمنستان را بنویسید؟

7- مهمترین صنعت این کشور چیست؟

8- محصولات کشور ارمنستان را بنویسید؟

9- آب وهوای این کشور چه گونه است؟

10- این کشور از کدام سمت با ایران همسایه است؟

پس از پاسخگویی به سوالات برگه ها را جمع می کنیم و نمره انفرادی هر شخص را یادداشت می کنیم.

گام سوم: در این مرحله همان سوالات را در اختیار گروه ها ی سه نفره قرار می دهیم و از آنها می خواهیم با مشورت هم گروهی ها دوباره به سوالات پاسخ بگویند. و معلم جدول زیر را روی تابلو می کشد و نمرات را در

جدول قرار می دهد.

 

                       

                                          تیم

تیم1

تیم2

تیم3

               پایین ترین نمره فردی

 

 

 

               بالاترین نمره فردی

 

 

 

               معدل نمره فردی

 

 

 

                نمره تیم

 

 

 

             100 ×                                   = کارآیی

 

 

 

 

                رتبه

 

 

 

                رتبه ی پیشرفت

 

 

 

 

معلم نمرات گروهی یا تیمی آنها را نیز بررسی کرده و در جدول بالا قرار می دهد و ارزیابی میکند و میزان پیشرفت را اعلام می کند. در این روش هر تیمی که نمره ی گروهی آنها از نمره فردی بیشتر باشد مورد تشویق قرار میگیرد.

گام چهارم: در این گام معلم نقشه کشور ارمنستان را روی تابلو نصب می کند و از مطالب گفته شده توسط دانش آموزان یک جمع بندی از روی نقشه میکند و توضیح می دهد و از کره جغرافیایی اگر به تعداد گروه ها یاشد بهتر است موقعیت کشور ارمنستان را نسبت به کشورهای همسایه را نیز توضیح می دهد.

 

ارزشیابی پایانی : با طرح سوالاتی از قبیل : نوع محصولات- صنایع- دین- زبان- پایتخت و همسایه های کشور ارمنستان طراحی می شود یا به صورت کتبی یا شفاهی پرسیده می شود. در صورت نقص سعی می کنیم با توضیح دوباره رفع اشکال شود.

تعیین تکلیف: نقشه کشور ارمنستان را ترسیم کنند و مشخصات آنرا رنگ آمیزی کرده و در برد جغرافیای کلاس نصب گردد تا یک هفته در معرض دید دانش آموزان باشد. 

تکمیل چک لیست؟

 

                               اهداف رفتاری

تیم1

تیم2

تیم3

1- ارمنستان از غرب با کدام کشور همسایه است؟

2- وضعیت اقتصادی کشور ارمنستان را توضیح دهید؟

3- دین  و زبان مردم ارمنستان چیست؟

4- محصولات تولیدی این کشور را نام ببرید؟

5- وضعیت طبیعی این کشور را توضیح دهید؟

6- از طریق راهنمای نقشه اطلاعات خواسته شده را بیان کنید؟

 

 

 

نمره

 

 

 

 

موضوع: آینه ها و کاربرد آن       پایه: چهارم ابتدایی        تعداد: 12 نفر        زمان: 25 دقیقه

هدف کلی : آشنایی با انواع آینها و کاربرد آنها

اهداف جزیی:

                                                1- انواع آینه ها را نام ببرید.

             دانستنی ها           2- پس از تشکیل تصویر در آینه ها مشاهدتش را توضیح دهید.

                                                 3- کاربرد هر یک از این آینه ها را در زندگی روز مره شرح دهید.

 

                                  1- آینه ها رابا علاقه مشاهده می کند و در پاسخ به سوالات کنجکاو است.

         نگرش        2- در نگهداری آینه ها در مصارف بعدی دقت لازم را دارد.

                                  3- در هنگام عملیات بسیار فعال و مشتاقانه عمل می کند.

 

           1- با آینه های مختلف تصویر را تشکیل داده و دقیق مشاهده می کند و  با یکدیگر مقایسه می کند.

مهارت   2- در باره ی کاربرد هریک از آینه ها در زندگی روزمره با اعضا ی گروه بحث می کند و مثال می زند و اطلاعات لازم را جمع آوری  می کند.

                      3- در هنگام آزمایش و در امر مشاهده  و لمس کردن دقیق عمل می کند.

روش تدریس: مکاشفه ای گروهی مشاهده ای

 

وسایل مورد نیاز: آینه های تخت- فرورفته- برآمده- برگه ی فعالیت- کتاب درسی- خودکار

سلام واحوالپرسی- حضور و غیاب- - دقت در رفتار دانش آموزان

ارزشیابی تشخیصی: بچه ها تمام شما آینه ها را خوب دیده اید و لمس کرده اید سعی کنید به سوالی که مطرح می کنم فکر کنید و پاسخ دهید. چه زمانی از آینه ها استفاده می کنید؟

دانش آموزان : پس از کمی فکر کردن پاسخ می دهند، زمانی را که نمی توانیم چیزی را به طور مستقیم ببینیم از آینه استفاده می کنیم.مثل دیدن خودمان- داخل ماشین وقتی نشسته ایم پشت سر خود را باآینه می بینیم.

ایجاد انگیزه: آینه هایی که از قبل تهیه کردیم روی میز قرار می دهیم  و با سوالی در ارزشیابی مطرح کرده ایم ایجاد انگیزه جهت ارائه درس جدید ایجاد می شود.

گام اول : بچه ها را به سه گروه چها نفره تقسیم می کنیم و به آنها ازهر نوع آینه به تعداد نیاز می دهیم و یک برگه فعالیت نیز در اختیار آنها قرار می دهیم.( زمان: 7 دقیقه)

معلم: بچه ها خوب روی میز خود را نگاه کنید لطف کنید برگه فعالیت را در اختیار یک نفر از گروه قرار دهید و به آینه ها خوب توجه کنید، لمس کنید و با دقت مشاهدات خود را در برگه فعالیت یادداشت کنید.

گام دوم: معلم، بچه ها وقت تمام شده است لطف کنید سکوت را رعایت کنید و از هر گروه یک نفر برگه فعالیت را بردارد و در پای تخته مشاهدات خود را یادداشت کند.( زمان: 5دقیقه)

بچه ها:  هر گروه یک نفر مشاهدات و نتیجه گیری گروه را پای تخته یا دداشت می کند.

 

گزارش ها: دانش آموزان آینه ها را از نظر شکل ظاهر آنها را به سه دسته تقسیم بندی کرده اند .

1- آینه های تخت                           2- آینه های فرورفته                                  3- آینه های بر آمده

گام سوم: معلم: بسیار عالی حالا بچه ها به گروه ها برگردید و دوباره سعی کنید این دفعه تصویر خود یا دوستانتان را در آینه مشاهده کنید و در برگه فعالیت یادداشت کنید.

دانش آموزان: دوباره بچه ها مشغول مشاهده و آزمایش می شوند و مشاهدات را این گونه ثبت می کنند.

گروه اول تا گروه سوم آینه های صاف ( تخت) تصویر را به همان اندازه واقعی که است نشان می دهند.

آینه های فرو رفته: اگر جسم نزدیک باشد تصویر بزرگتر از جسم و مستقیم.

آینه های برآمده: تصویر دور تر از اندازه واقعی دیده می شود.

معلم:آفرین بچه ها شما درست حدس زده اید پس کتاب ها را باز کنیم و ببینیم این آینه ها کجا مورد استاده قرار می گیرند.

گام چهارمباز گشت به کتاب

متن درس توسط یکی از بچه ها خوانده می شود و توسط معلم توضیح داده می شود و به سوالاتی که مطرح شده در باره ی مصارف آینه ها با پاسخ هایی که دانش آموزان می دهند کامل می کنیم.

آینه های تخت در منازل و آرایشگاها

آینه های برآمده در ماشین

آینه های فرورفته در دندان پزشکی ها

 

گام پنجم جمع بندی مطالب ، ارزشیابی تکمیلی

پرسش سوالاتی از قبیل 1- انواع آینه ها را نام ببرید     2- نحوه تشکیل تصویر در آینه ها را نام ببرید.  

3- نحوه ی کاربرد آینه ها را در مکانهای مختلف توضیح دهید و .... اگر پاسخ ها نادرست بود دوباره توضیح داده می شود تا از یادگیری مطالب درسی مطمئن شویم.

 

تعیین تکلیف

بچه ها حالا که با انواع آینه ها آشنا شدید تحقیق کنید این نوع آینه ها بجز مواردی که در بالا گفته شد کاربرد دارد.

منظور سر پیچ جاده ها- در چراغ اتومبیل- شب خوابها و....

تکمیل چک لیست:

                                اهداف رفتاری    

گروه1

گروه2

گروه3

1- انواع آینه ها رانام ببرید؟

2- نحوه ی تشکیل تصویر در هر آینه را توضیح دهید؟

3- کاربرد آینه ها در زندگی روزمره را بنویسید؟

4- آینه های فرورفته را در جاهای دیگر نحوه استفاده را مثل بزنید؟

 

 

 

نمره

 

 

 

 

 

 

موضوع : محیط دایره                پایه: پنجم ابتدایی         تعداد: 12نفر            زمان: 25 دقیقه

هدف کلی آشنایی با نحوه ی اندازه گیری محیط دایره

اهداف جزیی             

                                            1- فرمول محیط دایره را بیان نماید.

 حیطه ی دانش           2- نحوه ی اندازه گیری محیط دایره را توضیح دهد.

                                            3- پس از اندازه گیری دور دایره نتیجه را در یک جمله بیان کند.

 

                                                 1- در انجام فعالیت گروهی از خود علاقه نشان دهد.

        حیطه ی نگرش        2- در هنگام کار با کاغذ رنگی احساس شادی کند.

 

                                        1- در انجام فعالیت با حوصله و با سلیقه عمل می کند.

                                         2- در هنگام اندازه گیری دور دایره ها با دقت عمل کند.

حیطه ی مهارت     3- در هنگام کار با قیچی به رعایت کلات ایمنی اهمیت می دهد.

                                 4- با کاغذ رنگی و قیچی که سر و کار دارد دایره ها زیبا و خوب برای گروه می سازد.

- ورود به کلاس- سلام واحوالپرس- حضور و غیاب دقت در رفتارهای بچه ها.  

روش تدریس تفکر استقرایی گروهی

وسایل مورد نیاز کتاب قیچی کاغذ رنگی نخ متر خط کش پرگار

ارزشیابی تشخیصی پرسش از چند دانش آموز در مورد مفهوم محیط ( اندازه دور هر شکل را محیط آن شکل می گویند) و سوال در مورد نحوه ی بدست آوردن محیط مستطیل یا مربع جهت یادآوری عمل اندازه گیری محیط.

ایجاد انگیزه لحظه ی وود به کلاس وسایلی را که برای انجام تدریس برای گروه ها نیاز است با خودمان به کلاس می آوریم و از قبل یک دایره بزرگ درست می کنیم و با خودمان به کلاس می آوریم.

گام اول گروه بندی با کاغذ های رنگی که بصورت پازل تهیه شده و در نهایت با کنار هم قرار دادن قطعات پازل ها شکل دایره بوجود می آید گروه های یک رنگ کنار هم قرار می گیرند. هر گروه 3 نفر ( 4 گروه)

گام دوم با در اختیار دادن کاغذهای رنگی از گروه ها می خواهیم با وسایلی دیگری که در اختیار قرار دارند  یک یک دایره با اندازه های دلخواه درست کنند. زمان 5 دقیقه.    ( زمان: 5 دقیقه)

گام سوم بعد از گذشت 5 دقیقه که گروه ها دایره های خود را درست کردند یک متر در اختیار آنها قرار می دهیم تا اندازه ی دور دایره ها را خود بدست آورند. و در پشت دایره یادداشت می کنیم.     ( زمان: 5 دقیقه)

گام چهارم بعد از اندازه گیری هر گروه را متذکر می شویم که اندازه قطر دایره را نیز بگیرند و آن را نیز یادداشت کنند و بر اندازه دور شکل تقسیم کنند و پاسخ را بدست آورند و بعد در محلی که پای تابلو مشخص شده گروه ها دایره را نصب کنند و اندازه ها را در جدول روبرو یادداشت کنند.

 

14/3 عدد ثابت

اندازه قطر 4

محیط 56/12

گروه1

14/3

6

84/18

گروه 2

16/3

6/5

54/20

گروه3

12/3

7

84/21

گروه4

 

گام پنجم معلم بچه ها اگر ما بطور دقیق دور دایره را اندازه گیری کنیم عدد 14/3 بدست می آید و اگر گروه هایی عددی کوچکتر یا بزرگتر از این عدد را بدست آورند در اندازه گیری دقت کمتری صورت گرفته ولی این عدد در کل دنیا ثابت است و دانشمندان بطور دقیق اندازه گیری کرده اند عدد 14/3 آمده ودر کل و بعضی جاها این عدد را عدد پی نیز می نامند.

گام ششم جمع بندی یا نتیجه گیری بچه ها می خواهیم برای دایره نیز مثل مستطیل یا مربع یک فرمول مشخص کنیم تا از این به بعد به راحتی دایره هایی را که در اطراف ما قرار دارند محیط آنها را بدست آوریم. حالا خوب به جدول پای تابلو نگاه کنید و به اعداد توجه کتید و نتیجه بگیرید.   (زمان:5 دقیقه)

بچه ها اندازه قطر را در عدد ثابت ضرب کنیم اندازه ی دور شکل بدست می آید.

معلم آفرین بچه ها بله پس فرمول محیط دایره = اندازه قطر  ×  14/3

چند دایره پای تابلو با اندازه ی قطر ها متفاوت می کشیم و از گروه ها می خواهیم از طریق فرمول بدست آورند تا ببینیم تا چه حد در بکارگیری فرمول در بدست آوردن محیط دایره توانمند شده اند و موضوع درس را فهمیده اند.

ارزش یابی تکمیلی مراجعه به کتاب و حل تمرینات مربوط به این مبحث .بچه ها با توجه به قطرهای داده شده محیط دایره را بدست آورید. بعد از 5 دقیقه پاسخ ها را بررسی می کنیم اگر نقصی در کار بود دوباره توضیح می دهیم با کشیدن چند دایره در پای تابلو و توضیح بدست آوردن محیط دایره.   ( زمان : 3 دقیقه)

 

 

تعیین تکلیف بچه ها همه ی شما در منزل سینی های دایره ای شکل یا میزنهار خوری دارید ابتدا اندازه قطر آنها را بدست آورید و بعد محیط میز یا سینی را بدست آورید و در کاغذ نقاشی کنید و در کلاس گزارش دهید.

 

تکمیل چک لیست:

 

اهداف رفتاری

گروه1

گروه2

گروه3

گروه4

1- فرمول محیط دایره را بیان کنید.

2- هر اندازه محیط دایره به او بدهیم بدست می آورد.

 

 

 

 

نمره

 

 

 

 

 

موضوع: جنگل(ﮔ گ)   پایه: اول ابتدایی    عنوان درس: بخوانیم اول ابتدایی      تعداد: 12نفر    زمان: 25 دقیقه

هدف کلی تقویت مهارت زبانی و صدا و نشانه (ﮔ  گ)

اهداف جزیی          

                                      1- صدای ( ﮔ گ )را در اول و آخر کلمات تشخیص دهد.

    دانستنی ها         2- چند کلمه که در اول یا آخر آنها حرف( ﮔ گ ) دارد را نام ببرد.

                                       3- نام چند حیوان را که ( ﮔ گ) در اسم آنها به کار رفته را نام ببرد.

 

                                         1- آشنایی با چند حیوانات وحشی جنگل و ابراز علاقه.

                نگرش         2- آشنایی با حیوانات اهلی که در محل زندگی انسانها زندگی می کنند.

                                        3- حرف ﮔ گ را با شور و علاقه با همکاری گروه در کارت ها پیدا کند.

 

                                                     1- بتواند با خمیر بازی شکل ﮔ گ را بر روی میز درست کند.

                         مهارت       2- بتواند در دفتر روزنامه حرف ﮔ  گ را پیدا کند.

 3- حرف ﮔ گ را بتواند روی کارت بنویسد و در آلبوم قرار دهد.

ارزشیابی تشخیصی پرسش از دانش آموزان از دوروس قبل و از جدول الفبا که مطمئن شویم حروف خوانده شده را به خوبی یاد گرفته اند.

-         سلام و احوالپرسی- دقت در رفتارهای دانش آموزان- حضور و غیاب بررسی تکالیف.

روش تدریس گروهی پرسش و پاسخ تخیل هدایت شده.

ایجاد انگیزه گام اول بعد از رفتارهای ورودی بچه هارا به حیاط می آوریم و بازی عمو زنجیر باف را می خوانیم و در قاب این بازی اسم حیوانات و صدای آنها را بچه ها تکرار می کنند و یک آمادگی برای درس ایجاد می شود.

ارائه درس گام دوم با قرار دادن پازل هایی که از حیوانات طراحی شده در اختیار دانش آموزان از آنها می خواهیم قطعات پازل را به هم بچسبانند  و شکل مورد نظر را با مشورت اعضای گروه بگویند و با تشویق گروه ها پازل های آماده شده را پای تابلو نصب شود و گروه ها با نام همان حیوانات نامگذاری می شوند و اسم حیوانات را نام ببرند.

گام سوم پس از دانش آموزان می خواهیم که به اتفاق همدیگر دوست دارید به یک سفر خیالی برویم. حالا چشم هابسته. فکر کنید حالا توی یک جنگل سرسبز هستید. چه درختهای زیبایی در حال تکان خوردن است. بچه ها می دانید چه چیزی این درختان را حرکت می دهند  (باد)  آفرین درست گفتید حالا بچه ها چه خرگوش نازی چه زیباست . بچه ها اون طرف چه می بینید. گوزن ها چه قدر زیبا هستند. شیر، پلنگ، آقا یک دفعه پیش ما نیایند و خطری برای ما نداشته باشد و گفتن آقا گرگ ، شیر، پلنگ حیوانات وحشی هستند  ما می ترسیم  دارد به طرف من می آید. شور خاصی در کلاس ایجاد می شود. خوش گذشت بچه ها حالا که سفر به شما خوش گذشت به سئوالات من پاسخ دهید چه حیواناتی را با هم دید گروه ها با هم مشورت کنید و به من بگویید. 1 دقیقه وقت دارید.

گام چهارم گروه ها اسم حیواناتی را که در جنگل دیده بودند.می گویند ومعلم پای تابلو مینویسد.

گرگ، شیر، پلنگ، کانگارو، گوزن

حالا بچه ها خوب نگاه کنید کدام یک از این کلمات ﮔ گ دارند و کدام اصلاً ندارند را مشخص کنید و درکاغذهایی که دارید ﮔ گ را بنویسید. سپس معلم با رنگ قرمز حروف ﮔ گ را در کلمات با رنگ قرمزمی نویسید و متذکر می شود که ( ﮔ ) غیر آخر را اول کلمه، وسط کلمه می آید ولی آخر کلمه نمی آید ولی (گ) آخر  آخر میاد همیشه به غیر از این نمیشه.

گام پنجم درس جنگل را در کلاس بخوانیم یک بار می خوانیم و از بچه ها می خواهیم بعد از ما تکرار کنند و این کار را با چند دانش آموز تکرار می کنیم. بعد ماژیک ها را در اختیار بچه ها قرار می دهیم. و از آنها می خواهیم ﮔ گ را روی کارت ها بنویسد. و در آلبوم قرار دهند.  و معلم نیز بنویسد  و در جدول الفبا با دست زدن بچه ها مهمان جدید را قرار دهند . زنگ بعد مراجعه به کتاب بنویسیم.

ارزشیابی پایانی خواندن از روی درس نوشتن صحیح کلمات که ﮔ گ دارند ساختن ﮔ گ با خمیر بازی.

تعیین تکلیف تصویر جنگل یا باغ وحش را که در ذهن خود دارند یک حیوان که ﮔ گ در اسم آن است را نقاشی کنند و جلسه بعد به کلاس بیاورند مثل گرگ و .....

تکمل چک لیست:

اهداف رفتاری

نفر1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

1- صدای ﮔ گ را در اول وسط و آخر کلمات تشخیص دهید.

2- چند کلمه نام ببرد که صدای ﮔ  در آنها باشد.

3- نام چند حیوان را نام برد که صدای  ﮔ گ  را داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمره

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موضوع: محیط اطراف ما     عنوان درس و پایه: علوم اول ابتدایی   تعداد: 12نفر     زمان: 25 دقیقه

هدف کلی آشنایی با یکی از حواس پنج گانه و نقش آن در شناسای محیط اطراف ( بینایی)

اهداف جزئی      

   1- اجسام را از نظر شکل ظاهری ( رنگ ، اندازه) مشاهده کند و مشاهداتش را در یک جمله بیان کند.

دانستنی ها     2- با دقت در محیط اطراف پدیده ها و اشیاء را شناسایی و اطلاعات لازم را جمع آوری کند.

                            3- راه های مراقبت از چشم را نام ببرد.

                                 1- در فعالیت پرسش و پاسخ نوبت را رعایت کند.

 نگرش                2-  به حفظ سلامت چشم اهمیت دهد.

                                   3- از دیدن ( استفاده از چشم) محیط اطراف و زیبایی های آفریده های خدا      احساس لذت کند و خدا را شکر گذار باشد.

 

                           1- برای دیدن اشیاء و محیط اطراف خود از حس بینایی خود درست استفاده کند.

   مهارت      2- فرق دیدن و مشاهده کردن را عملاً تجربه کند.

                           3- اجسام را از نظر شکل ظاهری با هم در گروه مقایسه کند.

روش تدریس بحث گروهی پرسش و پاسخ- تفحص گروهی

وسایل مورد نیاز اشیاء به تعداد مورد نیاز باید باشد ( مداد- پاکن- تراش- گیره- ماژیک خودکار توپ کوچولو و....)

-         سلام واحوالپرسی دقت در رفتارهای دانش آموزان- حضور و غیاب.

ایجاد انگیزه حین وارد شدن در کلاس وسایلی که قرار است مورد استفاده قرار دهیم با خودمان می آوریم  و یک مولاژ چشم نیز با خودمان می آوریم.

ارزشیابی ورودی پرسش از دانش آموزان چه چیزهایی در کلاس می بینید خوب دقت کنید ونام ببرید.

ارائه درس گام اول دانش آموزان را به گروه های چهار نفره تقسیم می کنیم و فعالیتهایی که می خواهیم انجام دهیم را برای آنها توضیح می دهیم. برای هر گروه از وسایل شخصی خودشان نیز استفاده می کنیم و به تعداد 15 الی 10 وسیله  و با یک چشم بند روی میز آنها قرار می دهیم.

گام دوم شروع فعالیت بچه ها خوب گوش کنید . در هر گروه افراد اول به دقت به وسایل و محل قرار گرفتن اشیاء روی میز نگاه کنید به مدت 2 دقیقه وقت دارید. که به اشیاء خوب نگاه کنید  چشم دوستتان را با چشم بند ببندید و بعد از گذشت چند ثانیه و با جابجا کردن محل قرار گرفتن یک یا دو شیء حالا چشم دوستتان را باز کنید و باید او با دقت سعی کند جابجایی اشیاء را تشخیص دهد. این کار را به نوبت برای افراد گروه تکرار کنید و میزان فعالیت گروه ها و نحوه ی عملکرد را درچک لیست ثبت گردد.

گام سوم از دانش آموزان می پرسیم . باچشم بسته چگونه توانستی اجسام را بشناسی یا این که فکر می کنی دلیل اشتباه تو چه بود؟ این نوع پرسشها باعث می شود که دانش آموزان در عکس العمل های خود دقت کنند.

گام چهارم یکی از بچه ها را بیرون کلاس می فرستیم و با جابجا کردن کیف دانش آموزان یا وسیله ای دیگر یا جا بجا کردن یکی ازدانش آموزان می خواهیم که وارد کلاس شود و از او می خواهیم که با دقت به دانش آموزان بگوید چه تغییری در کلاس ایجاد شده یا چه وسیله ای جابجا شده است شخص با پرسش سوالات و بچه ها ی دیگر با گفتن نه یا نزدیک شدیا  او را راهنمایی می کنند یا به پاسخ برسد. این کار را با تعدادی از بچه ها مثلاً از هر گروه یک نفر ادامه می دهیم. تا دانش آموزان به مفهوم مشاهده کردن نزدیک شوند( یعنی نگاه کردن با دقت) بعد از بچه ها می پرسیم بچه ها برای اینکه آنچه در اطراف ما وجود دارد بدرستی در ذهن ما جا بگیرند باید بدقت به آنها نگاه کنیم و از چشمان خود درست استفاده کنیم .

پس اگر بخواهیم اشیاء را بدرستی بینیم باید از چشم های خود بدرستی مراقبت کنیم و متذکر شویم که این یکی از حواسی است که بینایی نام دارد.

گام پنجم جمع بندی مطالب متذکر شدن چند جمله از قبیل این که بچه ها بدرستی به اجسام نگاه کنید و شکل و اندازه های آنها را به خاطر بسپارید مثلاً مداد چه شکلی است واندازه آن چقدر است و... سعی کنید بچه ها با مشاهده دقیق اشیاء تصویر درستی در ذهن خود از اشیاء داشته باشند.

ارزشیابی پایانی طرح سوالاتی از قبیل  1- با چشم بسته اشیاء را چگنه تشخیص دادید.   2- چگونه می توانیم اشیایی که در محیط اطراف ما وجود دارند به خاطر بسپاریم؟  3- راههای مراقبت از چشم را نام ببرید.

اگر پاسخ ها درست نبودند سعی می کنیم جمع بندی از مطالب گفته شده داشته باشیم و با متذکر شدن راه های مراقبت از چشم بچه ها را نسبت به این عضو حساس 1- موقع نگاه کردن به تلوزیون فاصله را رعایت کنیم. 2- دست کثیف به چشم نزنیم  3- وسایل نوک تیز به چشم نزیم و....

تعیین تکلیف برای جلسه بعد کوچه خود را یا خیابانی که در آن« زندگی می کنید را نقاشی کنید و تعداد تیرک های برق را بشمارید و در نقاشی بکشید.

تکمیل چک لیست

اهداف رفتاری

گروه1

گروه2

گروه3

گروه4

گروه5

گروه6

1- برای تشخیص اشیاء از حس بینایی خود درست عمل می کند.

2- نکات ایمنی در مواظبت از چشم را می داند.

3- در کار گروه همکاری داشته است.

4- در تشخیص اشیاء کنجکاو بودند.

 

 

 

 

 

 

نمره

 

 

 

 

 

 

 

موضوع:معرفی صدا و نشانه (ر)         پایه:اول ابتدایی           تعداد:12 نفر             زمان:25 دقیقه

 

هدف کلی صدا ونشانه ( ر) و تقویت مهارت زبانی  

اهداف جزیی        

                                         1- تشخیص صدای ( ر ) در اول ، وسط و آخر کلمات

          دانستنی ها       2- چند کلمه که در آخر آن ها حرف ( ر) دارد نام ببرد.

   3- درس جدید را بدرستی بخواند.

 

                             1- ایجاد علاقه به همکاری در انجام کارهای خانه وکمک به مادر

     نگرش       2- به مادر به عنوان یکی از بهترین نعمتهای خداوند علاقه نشان دهد.

                3- آشنایی با پدیده هایی مثل ( باد باران )

                                        

                    1- حرف ( ر) را در کلمات دیگر غیر از کتاب پیدا کند.

 مهارت 2- در دفتر مخصوص روزنامه چند کلمه که در آنها حرف(ر ) بکار رفته است پیدا کند.

                    3- جای حرف جدید را در جدول حروف تشخیص دهد.

       4- رعایت پوشش مناسب در روزهای بارانی.

کلمات جدید مادر باران آرام- ابر

 

وسایل کمک آموزشی کتاب درسی- وایت برد- پازل- توپ- خمیر بازی- مقوا رنگی

روش تدریس قصه گویی- پرسش و پاسخ

ارزشیابی تشخیصی با پرتاب کردن توپ به سوی هر دانش آموز از او می خواهیم که یک کلمه بگوید که در آن حرف ڌ ت باشد.

-         سلام واحوال پرسی- حضور و غیاب- بازدید تکالیف- دقت در وضع روحی و جسمی دانش آموزان

ایجاد انگیزه « قصه گویی»

یک روز پاییزی که هوا ابری بود. کم کم هوا باران می بارید. سارا از پشت پنجره کلاس به هوا نگاه می کرد. دید که روی شاخه یک درخت دو کبوتر نشسته اند و زیر برگ های درخت خود را پنهان کرده اند تا باران پرهای آنان را خیس نکند. با خودش گفت ای کاش من چتر خود را با خود آورده بودم  تا زیر باران خیس نمی شدم. در همین موقع زنگ مدرسه به صدا در آمد و همه به طرف خا نه هایشان به راه افتادند. سارا با این خیال از کلاس خارج شد و دید که مادرش کنار درمدرسه با یک چتر قشنگ منتظر اوست. خیلی خوشحال شد و خدا را شکر کرد و از مادرش تشکر کرد.

 

ارائه درس ابتدا یک مقوای رنگی به هر کدام می دهیم ( به هر میز) و از آنها می خواهیم پازل که در اختیار آنها قرار می دهیم روی مقوا بچسبانید تا شکل کامل را داشته باشیم.( پازل هوای بارانی) بعد هر گروه در مورد پازلی که در اختیار دارند مشورت کنند و در مورد تصویری که در اختیار دارند جمله هایی

بگویند. مثل : هوای ابری است. باران کم کم می بارد و....

پس کارت های نشانه ها را بین دانش آموزان پخش می کنیم و از هر گروه می خواهیم که کلمه ی روی

کارت را چندین بار بخوانند ذهن آنها را با صدای آخر کلمه سوق می دهیم و از آنها می خواهیم که

کلمات مورد نظر را در کتاب بخوانیم و پیدا کنند.

سپس از هر گروه می خواهیم که هر کدام از آنها یک قسمت از متن درس را بخوانند و سپس حرف (ر) را با خواندن شعر در جدول حروف الفبا قرار دهند .

 

جمع بندی و نتیجه گیری به هر دانش آموز خمیر بازی خودشان را می دهیم. و از آنها می خواهیم حرف(ر) را روی میز بسازند و به نمایش بگذارند.

 

ارزشیابی پایانی از دانش آموزان می خواهیم دفتر مربوط به روزنامه را باز کنند و حرف(ر) را پیدا کنند و کلماتی که حرف(ر) دارند را نام ببرند.(مراجعه به کتاب بنویسیم  در جلسه بعد )

تعیین تکلیف حرف (ر) را در منزل نقاشی کنند و به کلاس بیاورند و در جلسه بعد به تابلو مخصوص درس فارسی نصب شود.

یا با لوبیا و عدس حرف(ر) را برجسته روی مقوا کار کنند.

 

تکمیل چک لیست

 

اهداف رفتاری

نفر1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

1- صدای (ر) را تشخیص می دهد. دراول- وسط- آخر

2- چند کلمه که صدای (ر) در آنها به کار رفته را نام ببرید.

3- درس جدید را به درستی می خواند.

4- در نوشتن کتاب بنویسیم مشکلی ندارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمره

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


موضوع : کدام کشورها با کشور ایران همسایه اند؟     پایه: پنجم ابتدایی       تعداد: 9 نفر       زمان: 25 دقیقه

هدف کلی پرورش انسان فراملی ( آشنایی با کشورهای همسایه)

 

اهداف جزیی        

                               1- همسایه های شرقی ایران را نام ببرید.

   دانش           2- همسایه های غربی ایران را نام ببرید.

                              3- همسایه های شمال کشور ایران را نام ببرید.

    4- همسایه های جنوبی کشور ایران را نام ببرید.

 

    1- با مفهوم همسایه آشنا می شود.

    نگرش        2- علاقمند به فعالیت گروهی در کلاس است.

                             3- با مفهوم مرز و دفاع آشنا می شود.

 

  مهارت   1- روی نقشه کشورهای همسایه ایران را پیدا کند.

روش تدریس تدریس کارایی تیم 

وسایل مورد نیاز نقشه کره جغرافیا- کتاب

- سلام واحوالپرسی دقت در رفتارهای دانش آموزان- حضور و غیاب- برری تکالیف 

ارزشیابی تشخیصی پرسش از درس گذشته با موضوع صنایع ایران

ایجاد انگیزه به همراه داشتن نقشه جغرافیا و کره در هنگام ورود به کلاس و آوردن یکی از دوستان به کلاس و معرفی کردن آن به بچه ها که ایشان یکی از همسایه های ما هستند.

ارائه درس گام اول از نقشه ای که در شماره 27 از کشور ایران و همسایه ها کشیده شده است به تعداد دانش آموزان کپی می زنیم و در اختیار آنها قرار می دهیم و از آنها می خواهیم به دقت به نقشه نگاه کنند  خطوط و مسیر مرز های کشور ایران را بدقت نگاه کنند و همسایه های کشور ایران را بدرستی مطالعه کنند..

گام دوم طراحی سوالات از قبیل موارد زیر دراختیار بچه ها قرار می دهیم. و از آنها می خواهیم که بدقت سوالات را بخوانند به صورت فردی پاسخ سوالات را علامت بزنند.

1- در شمال ایران کدام کشور قرار دارد؟  1نمره

پاکستان        افغانستان        ترکمنستان           عراق

2- در جنوب کشور ایران کدام کشور قرار دارد؟  1نمره

یمن              عراق               ترکیه              پاکستان

3- همسایه های شرقی کشور کدامند؟  1نمره

عراق            افغانستان             ارمنستان           عربستان

4- کدام کشورهای زیر همسایه های شمال ایران هستند؟

ترکمنستان           جمهوری آذربایجان             ترکیه               همه موارد

5- کدام گروه از کشورهای زیر همسایه های شرقی ایران هستند؟

ترکیه- افغانستان          عراق عمان                  افغانستان- پاکستان            عراق و سوریه

6- همسایه های جنوب کشور اران را نام برید؟ 2نمره

7- همسایه های غرب کشور ایران را نام ببرید؟  2نمره

 

8- بیشترین مساحت غرب ایران با کدام کشور است؟  2نمره

پس از پاسخگویی دانش آموزان به صورت فردی به سوالات برگه های سوال را جمع می کنیم و نمره ی هر فرد را در برگه یادداشت می کنیم.

گام سوم در این مرحله دوباره همان سوالات را در اختیار گروه ها قرار می دهیم و از آنها می خواهیم که سوالات را با مشورت یکدیگر پاسخ دهند و وقتی دانش آموزان مشغول مشورت و پاسخگویی به سوالات هستند معلم جدول زیر را روی تابلو رسم می کند نمرات را طبق موضوعات هر ردیف قرار می دهد.

 

                                            تیم

تیم 1

تیم 2

 تیم 3

                                پایین ترین نمره فرد ی

 

 

 

                                بالاترین  نمره فردی

 

 

 

                                معدل نمرات فردی

 

 

 

                                نمره ی تیم

 

 

 

100 ×                                         = کارآیی تیم

 

 

 

 

                              رتبه

 

 

 

                              رتبه ی پیشرفت

 

 

 

 

دانش آموزان به صورت گروهی به سوالات پاسخ می دهند و معلم نمرات را یادداشت می کند و طبق فرمول کارایی هر تیم را اعلام می کند. و تیم هتیی قوی هستند که نمرات گروهی از نمرات فردی آنها بیشتر شده باشد.

گام چهارم معلم در پایان از مطالب درس یک جمع بندی مفید شامل اینکه روی تابلو نقشه ی کشور ایران را نصب می کند و یک تصویر چهار جهت اصلی شمال شرق غرب را ترسیم می کند و از روی نقشه همسایه های ایران را معرفی می کند و مرز کشور ایران را با کشورهای همسایه را دقیقاً به دانش آموزان نشان می دهد. و از کره جغرافیا نیز برای تفهیم بیشتر استفاده می کند.

 

ارزشیابی پایانی با طرح سوالاتی از قبیل 1- در شمال کشور ایران کدام کشورها قرار دارند؟      2- درشرق کشور کدام همسایه ها قرار دارند؟    3- در غرب کشور ایران چه کشورهایی قرار دارند؟   4- در جنوب کشور کدام همسایه ها قرار دارند و از دانش آموزان می خواهیم سوالات پایان کتاب یا درس را پاسخ بگویند.

 

تعیین تکلیف از دانش آموزان می خواهیم نقشه کشور ایران را به صورت گروهی درست کنند (ترسیم کنند )

و همسایه های کشور ایران را با رنگ های متفاوت نشان دهند و جلسه ی بعد به کلاس گزارش کنند.

 

تکمیل چک لیست

 

                                     اهداف رفتاری

گروه 1

گروه 2

گروه3

1- همسایه های شرقی ایران کدامند؟

2- همسایه های غربی ایران کدامند؟

3- همسایه های شمال ایران کدامند؟

4- همسایه های جنوبی ایران کدامند؟

5- با مفهوم همسایه آشنا شده اند؟

6- در کار تیمی موفق بودند؟

7- با مفهوم مرز به صورت عملی آشنا شدند؟

 

 

 

نمره

 

 

 

 
کلمات کلیدی

ده روش یاددهی و یادگیری پایه پنجم

مطالب مرتبط
نظرات این مطلب
کد امنیتی رفرش