درحال بارگذاری ....
به هایپرتمپ خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : همزه( یٴ ) پایه چهارم

همزه( یٴ ) پایه چهارم

تاریخ ارسال پست:
شنبه 28 شهریور 1394
نویسنده:
nevisandeh
تعداد بازدید:
987

همزه( یٴ )

موضوع : آموزش قرآن کریم         مقطع: ابتدایی          پایه : چهارم       محل تدریس : کلاس

زمان پیش بینی شده : 20 دقیقه     روش تدریس : فعال          نوع ارزشیابی : شفاهی   

تعداد فراگیران : 15 نفر

 هدف کلی : اشناکردن دانش اموزان باهمزه( یٴ )

هدف جزئی:

باصدای همزه( یٴ ) اشناشوند،طریقه نوشتن همزه( یٴ ) رایادبگیرند.طریقه قرارگرفتن همزه( یٴ ) رادرروی کلمات یادبگیرند.

اهداف رفتاری:

اشنایی باطریقه تلفظ همزه( یٴ ) درعبارتهای قرانی و درست خواندن ان برای جلسه بعد.

ارزشیابی تشخیصی:

معلم قبل از ارائه درس جدید از دانش آموزان سوالاتی از درس گذشته ی می پرسد تا از  یادگیری دانش آموزان اطمینان حاصل کند و دانش آموزان را برای ارائه درس جدید آماده کند .

ارزشیابی ورودی:

ازامادگی بچه هابرای تدریس درس جدیدمطمئن می شویم ودرس راشروع میکنیم.

ایجادانگیزه:

  نحوه ی تدریس کرسی همزه( یٴ ):

  بعدازاینکه قرائت سوره توسط  دانش آموزان همخوانی گردید « ﺉ » توخالی  راکه قبلاً روی مقوا نوشته ایم را روی تخته سبز می چسبانیم واز دانش آموزان می خواهیم  چند کلمه که « ﺉ » تو خالی دارند مانند  تُ۫برِﺉۥ ، یُ۫بِدِﺉ ، با ِرﺉۥ ، .... سپس   می پرسیم« ی» توخالی خوانده می شود یا نه؟ 

دانش آموزان:باراهنمایی آموزگار" نه خیرخوانده نمی شود.   

 حالا روی یا (ﺉ ) را می نویسیم وسوال می کنیم چه صدایی می دهد ؟

دانش آموزان:باراهنمایی آموزگار" :« ء » پس صدای همزه ی بی حرکت وسپس ازدانش آموزان      می خواهیم حروف زیررا دو باره تکرارکنند.  ﺉَ      ءَ    ﻯَٴ    ءِ       یٴ        ءۥ     

  پس از اینکه خواندند ترکیب همزه( ءَ، ءِ ،  ءۥ)را بدون پایه ی آن  (ی) روبروی هر یک می نویسیم و  از فراگیران   می خواهیم چند بارآنها را قرائت کنند.

 وسپس لوحه عبارات قرآنی را درتخته سیاه نصب کرده واز دانش آ موزان می خواهیم هم خوانی کنند واگر به پایه ی  همزه(ی) رسیدند می پرسیم که یای تو خالی زیرهمزه را می خوانیم؟         

 دانش آموزان:پاسخ میدهند :خیر

  ودرآخر از دانش آموزان می خواهیم که به صورت انفرادی آیه ها را قرائت کنند.

  نحوه ی تدریس پیام قرآنی :  

 ابتدا برای ایجادانگیزه پیام قرآنی روی مقوای رنگی با خطّ درشت نوشته می شود وبه صورت گردنبند ازگردن یکی از  دانش آموزان آویزان می کنیم وازاو می خواهیم درمیان هم کلاسی هایش حرکت کند که نوشته قابل رویت بچّه ها باشد ودرهمان موقع ازیکی ازسرگروه ها می خواهیم پیام قرآنی را بخش خوانی کند و یکی  دیگرازگروه ها پیام قرآنی را بصورت انفرادی قرائت می کند و ترجمه ی آنرا هم می خواند وسپس توجّه آنان را به تمرینات کتاب جلب کرده و از  آنها می خواهیم بطور انفرادی انجام دهند وبعد از انجام تمرین بصورت گروهی  بحث وگفتگو کنند ومطا لبی را که هرگروه نوشته اند درزنگ انشاء به کلاس گزارش دهند(تلفیق درس قرآن با انشاء).

 ارزشیابی تکوینی :

 چند دانش آموزبا نظم وترتیب خاصی با احترام کامل قرآن را به کلاس می آورند.وکسانی که اینکار رابطورمنظم وکوشا انجام می دهند یک امتیاز وجایزه برای آنان درنظرمی گیریم .

 

ارزشیابی پایانی:

ازهمه بچه هاایات تدریس شده رامی پرسیم (طوری که صدای همزه ﺉ روی کلمات رادرست بخوانند).

ارائه تکالیف:

 برای فعّالیّت های خارج ازکلاس ازدانش آموزان می خواهیم تمرینات انس با قرآن درخانه درس پنج را در خانه انجام دهند ودر دفترقرآن بنویسند وروی درس را ازقرآن مجید برای اعضا ی خانواده با صدای بلند قرائت کنند اگر مشکلی نیزداشتند در صورت امکان بانوار خود درخانه تمرین کنند.وازآنها می خواهیم که درمورد پیام قرآنی به صورت گروهی نقّاشی بکشند ، خوشنویسی ، یا مقاله بنویسند ویا نما یشنامه ای طراحی واجرا کنند واگربخواهند پیام قرآنی را حفظ کرده ودرمسابقات ومجالس قرآنی شرکت کنند.

کلمات کلیدی

همزه( یٴ ) پایه چهارم

مطالب مرتبط
نظرات این مطلب
کد امنیتی رفرش