نماز را بپا دار- قران اول ابتدایی
نماز را بپا دار- قران اول ابتدایی
عنوان درس: پیام قرآنی صفحه: 52 روش تدریس: فعال مشارکتی گروه محور
محل تدریس : کلاس درس زمان : 20 دقیقه پایه یا مقطع: اول دبستان
تعداد فراگیران: 8 نفر مدرس:
« پیام قرآنی: یا بُنَیَّ اَقِمَ الصَّلاهَ»
هداف کلی: آشنایی با پیام های قرآنی
دانش آموزان با نماز خواندن آشنا شوند
اهداف جزئی:
دانش آموزان با مسجد رفتن و ثواب آن آشنا شوند
دو مورد از فایده های نماز را نام ببرید
دانش رفتاری
خاطرات خود را در مورد مسجد و نماز برای دوستانشان تعریف کنند .
دانش آموزان نماز خواندن را از بزرگترها در خانه یاد بگیرند
مهارتی
دانش آموزان مسجد رفتن را یکی از کارهای روز مره خود قرار دهند .
دانش آموزان علت نماز خواندن را بدانند و از این کار لذت ببرند
نگرشی( عاطفی)
دانش آموزان آداب مسجد رفتن و نماز خواندن را بدانند و به آنها احترام بگذارند .
وسایل مورد نیاز :
لوحه پیام قرآنی – تصاویر کتاب – سجادهی نماز – ماژیک – بر چسب – چادر نماز (برای دخترها )- ( چوب نشانگر )- جدول ارزش یابی کنار تابلو
رفتار ورودی :
معلم وارد کلاس شده و سلام و احوال پرسی می کند . سلام بچه های عزیز خوبید؟ سلامتید ؟ خدا رو شکر که همه خوبید .
حضور و غیاب :
بچه های گلم حضور و غیاب می کنم تا ببینم همه حاضر هستید یا نه؟
فاطمه خانم- مریم – نرگس- ساناز – المیرا خوب خدا رو شکر که همه حاضرید .
دیدن تکالیف جلسهی قبل:
بچه های گلم تکالیف جلسهی قبل را بزارید روی میز می خوام نگاه کنم، معلم نگاه می کند و تکالیف خوب را تشویق و اگر کسی انجام نداده بود و یا ناموفق بود تذکر می دهد .
ارزشیابی ورودی:
بچه های عزیزم ، شعر ( منم بچه مسلمان ) را با هم بخونید تا ببینم همه یاد گرفتید یا نه ؟
بچه ها با هم می خونند و معلم هم با آنها می خواند و تکرار می کند تا بهتر یاد بگیرند.
ممنونم .
کارهای آغازین قبل از تدریس:
بعد از ارزشیابی در تابلو « به نام خدا » را می نویسیم و به بچه ها می گوییم که هر کاری را باید « با نام خدا » شروع کنیم و از بچه ها می پرسیم که بچه های عزیز قبل از خواندن نماز یا قرآن باید چه کاری انجام بدیم؟ بچه ها میگن : باید وضو بگیریم . آفرین بچه های گلم بله بچه ها قبل از نماز و قرآن باید حتماً وضو داشته باشیم.
گروه بندی :
دانش آموزان را به گروههای چهار نفری تقسیم می کنیم ( گروه ماه و گروه ستاره ). چیدمان صندلی ها باید طوری باشد که رو به روی هم قرار بگیرند تا معلم بهتر بتواند کلاس را کنترل کند و فعالیت دانش آموزان را ببیند .
گام اول : ایجاد انگیزه :
با آوردن ( جا نماز و چادر نماز ) که برای تدریس اورده ایم بچه ها کنجکاو می شوند و می پرسند که خانم معلم این چادر نماز و جا نماز برای چی؟ بچه های عزیزم صبر کنید براتون توضیح می دم .
از بچه ها سوال می کنیم که بچه های عزیزم میدونید که وقتی می خوایم از پدر و مادر خودمون تشکر کنیم چی می گیم؟ چه کارهایی انجام میدیم ؟ بچه ها میگن : میگیم: مامان، بابا دستتون درد نکنه، به حرفاشون گوش می کنیم. بله بچه ها درسته آفرین .
گام دوم : آشنا شدن با موضوع درس :
بچه های گلم حالا ما می خوایم از خدا تشکر کنیم به خاطر این همه نعمت که به ما داده باید چی کار کنیم ؟ بچه ها میگن: می گیم خدا رو شکر، خدایا متشکریم .
میگیم درسته عزیزان من اما یه کار خیلی خوب و مهم هست که خدا خیلی اون کار رو دوست داره و ما باید حتماً انجامش بدیم خوب فکر کنید و بعد بگید . بچه ها میگن : نماز خواندن . میگیم :آفرین بچه ها نماز خواندن بهترین کار و بهترین راه برای تشکر کردن از خداست .
گام سوم : ارائهی محرک ذهنی ( چارت، پوستر ):
تصویری که از کتاب درس قرآن آورده ایم را به گروه ( ماه و ستاره ) می دهیم و ازشون می خواهیم که خوب نگاه کنند و فکر کنند و هر چه در مورد تصویر و مسجد و نماز می دونن با هم مشورت کنند . خودمون هم بالای سر هر میز گروه می رویم و راهنمایی می کنیم .
گام چهارم : تحریک ذهن دانش آموزان با استفاده از مواد آموزشی :
بچه های عزیزم خوب گوش کنید با هم صحبت کنید ، با هم صحبت کردیم که برای تشکر از خدا باید نماز بخونیم درسته؟ بچه ها میگن : بله .
خوب بچه ها شما می دونید که خدا بنده هایی که با خدای خودشون حرف می زنن و نماز می خونن رو خیلی دوست داره .
بچه ها میگن : بله ما هم خدا رو خیلی دوست داریم .
بچه ها شما می دونین که برای نماز خوندن باید چه کارهایی انجام بدیم ؟ بهتره کجا نماز بخوانیم ؟
گام پنجم : فعالیت گروهی :
در این مرحله پیام قرآنی را با احترام همراه دانش آموزان پای تابلو می چسبانیم و از بچه ها می خواهیم که دسته جمعی با هم بخوانند ( با توجه به نکات حرکتی روی پیام قرآنی ) و حتماً معنی پیام قرآنی را هم بخوانند .
گام ششم : ارائهی گزارش فعالیت گروهی :
با توجه به عکس صفحه قرآن که به گروه های ( ماه و ستاره ) داده ایم ، از نمایندهی گروه ها می خواهیم که بیایند پاس تابلو و عکس را با کمک معلم روی تابلوها بچسبانند .
- بچه های عزیزم سوال کردم که برای نماز خوندن باید چه کارهایی انجام بدیم ؟
- اجازه باید وضو بگیریم . اجازه باید چادر سر کنیم ( گروه ماه )
- آفرین بسیار عالی بود ( کارت تشویق می گیرید و امتیاز در جدول ستاره می گیرید )/
گام هفتم : بازخورد گیری ( ارزشیابی تکوینی )
برای ارزشیابی تکوینی، گروه ها را به صورت جداگانه سوال می پرسیم .
- گروه ماه : بچه های عزیزم نماز را بهتره کجا بخوانیم ؟
- اجازه داخل مسجد .
- آفرین بچه های گلم، خیلی عالی ( در جدول ارزشیابی ستاره می گیرید )
- گروه ستاره : بچه های عزیزم باید قبل از نماز خواندن چه کارهایی انجام بدیم؟
- اجازه : وضو می گیریم – چادر سر می کنیم – عطر می زنیم .
- بسیار عالی ، آفرین بچه های عزیزم ( در جدول ارزشیابی ستاره می گیرید ).
- گام هشتم : رفع اشکال و ارزشیابی پایانی :
- اگر در گروه ها مورد یا اشکالی وجود داشت رفع اشکال می کنیم . اغلب در مورد خواندن پیام قرآنی است که رفع می کنیم .
- گروه ماه : پیام قرآنی را با هم بخوانید ( با چوب نشانگر روی پیام قرآنی با توجه به نکات می گذاریم تا بچه ها بخوانند ).
- آفرین بچه های گلم ، سعی کنید داخل خوانه با مامان و بابا بیشتر تمرین کنید . ممنونم .
- گروه ستاره : بچه های عزیزم شما هم یکبار از روی پیام قرآنی بخوانید با معنی .
- آفرین بچه های گلم . اما شما هم داخل خونه بیشتر تمرین کنید .
گام نهم : تکلیف خلاقانه :
بچه های گلم اول اینکه پیام قرآنی را چند بار در خانه با معنی بخونید تا بهتر یاد بگیرید . در ضمن برای جلسهی بعد یک نقاشی در مورد مسجد محلهی خودتون و یک نقاشی هم در مورد نماز بکشید و رنگ کنید برای جلسهی بعد بیارید . ممنونم.
خسته نباشد .