اشکال هندسی - دوم ابتدایی
اشکال هندسی - دوم ابتدایی
موضوع درس: اشکال هندسی زمان لازم : 20 دقیقه پایه یا مقطع : دوم دبستان
مکان: کلاس درس صفحه : 38 کتاب تعداد فراگیران : 6 نفر
روش تدریس: بر اساس 9 گام گانیه مدرس: پروانه طاهری فرد
تخصص گروهی، دریافت مفاهیم .
اهداف کلی :
آشنایی و آموزش اشکال هندسی
با ضلع های اشکال آشنا شوند
اهداف جزئی:
با تفاوت های و شباهت های اشکال هندسی اشنا شوند .
دانش آموزان بتوانند ضلع های اشکال هندسی را نشان دهند .
دانش شناختی
دانش آموزان بتوانند تفاوت ها و شباهت های شکل ها را توضیح دهند .
دانش آموزان با احترام به حرفهای معلم گوش دهند .
نگرشی ( عاطفی )
دانش اموزان در جواب دادن به سوالای معلم نوبت را رعایت کنند و به هم گروه های خود احترام بگذارند .
با دقت به وسایل کمک آموزشی ضلع ها را مشخص کنند .
روان حرکتی
در فعالیت با گروه به صورت هماهنگ با هم گروهی ها فعالیت کنند .
وسایل مورد نیاز :
شکل های هندسی ( مثلث – مستطیل – مربع ) مگ مغناطیسی- نی های پلاستیکی – چسب ماژیک – جدول ارزشیابی کنار تابلو .
رفتار ورودی :
معلم با سلام و احوال پرسی وارد کلاس می شود . بچه های عزیزم سلام، حالتون خوبه؟ خوبید ؟
- بله.
- خوبیم .
- خدا رو شکر که همه خوبید .
حضور و غیاب :
بچه های عزیزم حضور و غیاب می کنم ببینم همه شما هستید یا نه ؟
علی آقا – محمد – مهدی – احسان – ارمین- اشکان .
خوب خدا رو شکر که همه حاضرید .
گروه بندی :
دانش آموزان را به گروه 4 نفری تقسیم می کنیم ( گروه آبی، گروه قرمز ) .
دیدن تکلیف جلسهی قبل :
گروه آبی : تکالیفتون رو بزارید روی میز می خوام ببینم بچه ها، تکلیف جلسهی قبل در مورد جمع و تفریق عدد دو رقمی بود .
گروه قرمز: تکالیفتون رو بزارید روی میز می خوام ببینم بچه ها، تکلیف جلسه¬ی قبل در مورد جمع و تفریق عدد دو رقمی به صورت تقریبی بود .
ارزشیابی ورودی آغازین:
بچه های گلم از هر کدوم از گروه ها یک نفر بیاید پای تابلو ( به انتخاب خودمون از گوه ها )پای تابلو می آوریم و چند تا تمرین جمع و تفریق عدد دو رقمی و سری بعد از گروه هاجمع و تفریق تقریبی را ارزشیابی می کنیم و به هر گروه که درست جواب دادند کارت تشویق می دهیم و در جدول ارزشیابی هم تشویق می شوند و هم امتیاز می گیرند .
گام اول تدریس ایجاد انگیزه :
با دیدن وسایلی که برای تدریس آورده ایم ( مگ مغناطیسی- نی های پلاستیکی – اشکال هندسی) بچه ها کنجکاو می شوند که اینها برای چی ؟
- صبر کنید بچه ها می خوایم با هم یه درس تازه و جدید یاد بگیریم . هم بازی و هم یاد گیری دوست دارید . ؟
- بله دوست داریم .
- خوب گوش کنید بچه های عزیزم ما توی خونمون ، توی مدرسه خیلی شکل ها داریم که می خوایم امروز بدونیم که چند تاگوشه دارن چند تا ضلع دارن ؟
- دوست دارید بدونید ؟
- بله
گام دوم : آشنا شدن با موضوع درس:
بچه های عزیز می خوایم در مورد ضلع ، در مورد گوشه های شکل ها چیزایی یاد بگیریم، بدونیم که هر شکلی که داریم نگاش می کنیم چند تا ضلع داره ؟ چند تا گوشه داره ؟ اسمش چیه؟
گام سوم : ارائهی محرک ذهنی ( چارت، پیوسته ):
مگ های مغناطیسی را که آوردیم را در اختیار هر گروه جداگانه می گذاریم و میگیم که بچه ها می خوایم که با این مگ های مغناطیسی برای من هر شکلی که می تونید ( چهار گوش – سه گوش ) درست کنید . معلم بالای سر هر میز گروه می رود و فعالیت ها را نگاه می کند و لازم بود راهنمایی می کند.
( مجسم):مگ ها را که درست کرده اند را هر گروه می آورد و در روی میز می گذارد .
( نیمه مجسم ): شکل هایی که با مقواهای رنگی درست شده اند را به دانش آموزان می دهیم و از آنان می خواهیم که ضلع هاو گوشه هایشان را با مداد رنگی علامت بزنند و سپس از هر گروه یک نفر بیاید و شکل ها روی تابلو بچسباند و با ماژیک دور آن را خط بکشیم ( از هر شکل مربع و مستطیل و مثلث دو نمونه درست شده ).
( ذهن انتزاعی ): معلم به بچه ها می گوید که :بچه های عزیز در اطراف ما همانطور که گفتیم شکل های هندسی زیادی وجود دارد خوب نگاه کنید . توی ذهنتون فکر کنید که داخل خونتون چه شکل هایی هست؟ چند تا گوشه داره؟ چند تا ضلع داره ؟ چه شباهت ها و تفاوت هایی دارن ؟
گام چهارم : تحریک دانش آموزان با استفاده از مواد آموزشی:
بچه های عزیزم براتون توضیح دادم و گفتم که با مگ های مغناطیسی شکل های سه گوش و چهار گوش درست کنید . حالا می خوایم در موردش خوب فکر کنیم و یا بگیریم که چند تا ضلع دارن ؟ و چند تا گوشه دارن ؟ بچه ها می دونید ؟ خوب فکر کنید چه فرق ها و شباهت هایی با هم دارن ؟
گام پنجم : ( فعالیت گروهی ) :
بچه های عزیزم با نی هایی که بهتون میدم 3 دقیقه فرصت دارید تا سه گوش و چهار گوش بسازید و بیرید پای تابلو و توضیح دهید . ممنونم.
گام ششم : ارائهی گزارش فعالیت گروه:
عزیزان من سر گروه آبی بیاد پای تابلو و شکلی رو که با نی درست کرده رو بگه که چند تا گوشه داره و چند تا ضلع . و چه فرقی با هم دارن ؟ بچه ها باید دو شکل چهار ضلعی درست کنند طبق شکل های کتاب ).
- ما چهار گوش درست کردیم، چهار تا گوشه داره و چهار تا ضلع .
- ممنون . آفرین ، ستاره می گیرید ( تشویق ) .
- سر گروه، گروه قرمز بیاد پای تابلو .
- ما سه گوش درست کردیم، سه گوشه داره با سه ضلع .
- آفرین عزیزم ، ممنونم. شما هم ستاره می گیرید ( تشویق).
گام هفتم : باز خورد گیری (ارزشیابی تکوینی )
بچه های عزیزم حالا می خوام چند تا سوال بپرسم ببینم یاد گرفتید ؟
- شکل های مقوایی که من درست کردم و آوردم ( نفر دیگر گروه آبی بیاد ) پای تابلو
- چند ا ضلع داره؟ چند تا گوشه ؟ چه شباهتی با هم دارن ؟ چه فرقی دارن ؟
- اجازه سه گوشه داره و سه ضلع . با اون یکی فرقش اینه که هر دو تاشون ضلع هاشون سه تاست اما با هم برابر نیستند .
- منونم. آفرین خیلی عالی بود.
- نفر بعدی از گروه قرمز بیاد و شکل های مقوایی که درست کردم رو توضیح بده .
- اجازه اینها هر دوشون چهار گوشه دارن، چهار ضلع دارن، اما ضلع هاشون با هم برابر نیستند .
- آفرین عزیزم، ممنونم درسته .
گام هشتم : رفع اشکال و ارزشیابی پایانی :
- در میان گروه ها و صحبت ها و فعالیت های گروه هر مشکلی و ایرادی بود را توضیح می دهیم .
- بچه های گلم می خوام بازم چند تا سوال بپرسم تا ببینم خوب یاد گرفتید یا نه ؟
- شکل هایی رو که روی تابلو کشیده ام رو ( گروه آبی ) نفر بعدی بیاد و شباهت و تفاوت و چند تا ضلع و چند تا گوشه داره رو بگه .
- اجازه چهار گوشه داره و چهار ضلع . با اون یکی فرقش اینه که هر دو تاشون ضلع هاشون چهار
تاست اما با هم برابر نیستند.
- ممنون آفرین ( کارت تشویق می گیری ) در دفتر ارزشیابی ستاره.
- گروه قرمز نفر بعدی بیاد .
- اجازه سه گوش داره و سه ضلع فرقش با اون یکی اینکه ضلع هاش با هم برابر نیست . شباهتش اینه که هر دوتاشون سه ضلع دارن با سه گوش .
- منونم عزیزم خیلی عالی( کارت تشویق می گیری) در جدول ارزشیابی ستاره .
گام نهم : ارائهی تکلیف خلاقانه :
بچه های گلم برای جلسهی بعد چند تا شکل بکشید که هم سه گوش و هم چهار گوش باشد اما متفاوت نقاشی کنید .
بچه های گلم اسم سه گوش و چهار گوش را یاد بگیرید بنویسید میپرسم .