درحال بارگذاری ....
به هایپرتمپ خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : به عهد خود وفا کنید پنجم ابتدایی

به عهد خود وفا کنید پنجم ابتدایی

تاریخ ارسال پست:
شنبه 28 شهریور 1394
نویسنده:
nevisandeh
تعداد بازدید:
3230

به عهد خود وفا کنید

موضوع:

آموزش قرآن

 

مقطع:ابتدایی

 

 

پایه:پنجم

 

تعداد فراگیران: 20 نفر

 

 

20دقیقه

 

 

روش تدریس: فعال

 

 

نوع ارزشیابی: شفاهی

هدف کلی:آموزش  قرآن کریم

هدف جزئی:آموزش پیام قرآنی « به عهد خود وفا کنید »

هدف رفتاری:دانش آموز بتواند  چند مورد از کارها که موجب می شود آدم بدقولی نشود نام ببرد.

حیطه شناختی:دانش آموز بتواند تفاوت بین وفای به عهد و بدقولی را درک کند.

حیطه روانی و حرکتی: دانش آموز بتواند نتایج خوب وفای به عهد را نام ببرید حیطه عاطفی:علاقمندی دانش آموزان برای وفای  به عهد خود.

وسایل مورد نیاز:کتاب، ضبط صوت، تصاویر

رفتار ورودی: معلم با روی خوش و سلام وارد کلاس می شود و بعد از خوش و بشی کوتاه با دانش آموزان و با نام و یاد خدا کلاس خود را شروع می کند  ابتدا به حضور و غیاب و سپس به تکالیف دانش آموزان می پردازد. و اگر اشکالی داشته باشند برطرف می کند.

ارزشیابی تشخیصی:

معلم قبل از ارائه درس  جدید از دانش آموزان سئوالاتی درباره ی درس گذشته می پرسد تا مطمئن شود درس را فرا گرفته اند  و آنها را برای درس جدید آماده کند.

ایجاد انگیزه:

برای ایجاد انگیزه از دانش آموزان می پرسیم آیا تا حالا شده به کسی قول بدهند و بهش

عمل نکنند. و یک تئاتر اجرا می کنیم

تئاتر که در آن دو تا دوست به نام زهرا و فاطمه بودند. زهرا و فاطمه خیلی با هم مهربون بودند  به هم کمک می کردند  هر چیزی مثل خوراکی با هم تقسیم می کردند اما یه روز که معلم شون گفت قرارازشون امتحان ریاضی بگیره زهرا خیلی ناراحت شد آخه درس ریاضی ضضعیف  بود و اون می ترسید امتحان خراب کنه بخاطر همین از فاطمه قول گرفت که بیاد خونشون تا بهش کمک کنه اما فاطمه بدقولی کرد و نیومد و اونو منتظر گذاشت و باعث شد که زهرا روی قول اون حساب کنه وامتحان ریاضی را خراب کنه و خیلی از دوستش ناراحت بشه چون فاطمه بدقولی کرده بود و بعد از اجرای  تئاتر برای اینکه درس را شروع کنیم چند سئوال از بچه ها می پرسیم.

ارائه ی درس:

گام اول: بچه ها به نظظر شما چرا زهرا امتحان خراب کرد؟ بچه ها شمااگر جای زهرا بودید چه کار می کردید؟ به گروه ها زمان می دهیم تا با همفکری اعضای گروه جواب را پیدا کنند. بعد از پایان زمان تعیین شده معلم از هر گروه می خواهد  پاسخ گروه خود را بگویند  و پاسخ باید از همه  گروه صورت گیزد ومعلم به تصحیح وتکمیل آن بپردازد و نکات مهم آنرا متذکر شوند و دانش آموز را تا جایی همراهی کنند که آنها بفهمند بدقولی کاری بدی است و اگر ما به کسی قولی می دهیم باید حتما به آن وفا کنیم.

گام دوم:

خوب حالا از شما می خواهم که کتاب رو باز کنید و این صفحه را با هم نگاه کنیم. بچه های گلم دوباره من به گروه ها سه دقیقه زمان می دهم تا با هم فکری و مششورت یکدیگر هر چه را که درباره تصاویر این صفحه می بینند را برای من تعریف کنند. بعد از پایان سه دقیقه معلم از همه 4 گروه نظر خواهی می کند بعد از تحسین دانش آموزان به تکمیل و تصحیح گفته هایشان می پردازیم. دانش آموزان باید از نظر فهم درس جدید به حدی برسند که بدانند چه کارهایی باید انجام دهند  تا آدم بدقولی نشوند و اگر قولی می دهیم باید وفای کنیم و اگر نمی توانیم قولی دهیم این کار را انجام ندهیم و دراین کارها با بزرگترمشورت  کنیم.

گام سوم:

به بچه ها تصاویری نشان می دهیم و از آنها می خواهیم به ما بگویند به چه قولهایی در این تصاویر نمی توانیم عمل کنیم و به کدام قول ها می توانیم عمل کنیم.

گام چهارم:

خواندن پیام قرآنی از روی کتاب

معلم : از آنجایی که ما آدمهای خوش قول را دوست داریم و همچنین خداوند نیز آنها را دوست دارد تا جایی که در قرآن کریم سخن به میان آورده و ما به وفای  عهد سفارش کرده است  مانند همین آیه ی قرآن که در این صفحه آمده است. بچه های عزیز معنی این آیه که در این صفحه آمده است را با هم با صدای  بلند بخوانیم. بچه ها ما باید به قولی که می دهیم وفا کنیم و اگر نمی توانیم کاری را انجام دهیم نباید قول بدهیم تا دیگران و خدا را ناراحت کنیم و باید با پدر و مادر مشورت کنیم.«در این مرحله به معنی هر کلمه نیز اشاره می شود»

ارزشیابی تکوینی:

مروری درباره ی موضوع درس  جدید می کنیم و اگر دانش آموزی اشکالی داشته باشد به رفع آن  می پردازیم و مطالب را جمع بندی می کنیم.

ارزشیابی پایانی:

در پایان از دانش آموزان  سئوالاتی می پرسیم :

  1.  آیا خدا  انسان بد قول را دوست دارد یا نه؟
  2. قبل از قول دادن باید چکار کنیم؟

ارائه تکلیف خلاقانه:

نقاشی از قول دادن به دوستان و یا کس دیگر بکشیم یا خاطره ی درباره ی قول دادن بنویسیم.

کلمات کلیدی

به عهد خود وفا کنید پنجم ابتدایی

مطالب مرتبط
نظرات این مطلب
کد امنیتی رفرش