هدف کلی : آموزش قرآن کریم
هدف جزیی : آموزش پیام قرآنی ( وَ اشْکُر و انِعْمَهَ اللهِ ) (از خدا که به شما نعمت های زیادی داده است ، تشکر کنید).
هدف رفتاری :
1- اشنایی با نعمت های خداوند.
2- اشنایی با راه های تشکر از خداوند.
3- اشنایی با افرییده های خوب خداوند.
حیطه شناختی : دانش اموز بتواند راه های تشکر کردن از نعمت های خدا را بشناسد.
حیطه روانی و حرکتی : دانش اموز بتواند پیام قرانی را بدون غلط بخواند و معنی ان را درک کند ویاد بگیرد که در هر جا که هست شکر نعمت های خدا را به جا اورد.
حیطه عاطفی : تشکر از نعمت های خدا باعث زیاد شدن نعمت هایی که خدا به ما داده می شود .
وسایل مورد نیاز:کتاب ، گچ و تخته ، ضبط صوت و ...
رفتار ورودی :
معلم با روی خوش و سلام وارد کلاس می شود و بعد از خوش و بشی کوتاه با دانش آموزان و با نام خدا و یاد خدا کلاس خود را شروع می کند . ابتدا به حضور و غیاب دانش آموزان و سپس به دیدن تکالیف دانش آموزان می پردازد و اگر اشکالی در کار آنان باشد به اصلاح می پردازد .
ارزشیابی تشخیصی :معلم قبل از ارائه درس جدید از دانش آموزان سوالاتی درباره درس گذشته می پرسد تا مطمئن شود که دانش آموزان آن درس را فرا گرفته اند و آنها را برای درس جدید آماده کند .
گروه بندی کلاس :
معلم از دانش اموزان می خواهد که به ۴ گروه ۵ نفره تقسیم شوند و خودشان می توانند هم گروهی خود را انتخاب کنند و نام یک گل را بر گروه خود بگذارند و گروه و اسم گروه خود را به وسیله نماینده گروه با صدای بلند برای کلاس معرفی کنند.
ایجاد انگیزه : معلم با هماهنگی قبلی با مدرسه بچه ها را به پارک نزدیک مدرسه برده و از بچه ها می خواهد به دقت نعمت هایی که خدا به ما داده تا بتوانیم از طبیعت لذت ببریم و در ان بازی کنیم را نگاه کنند. مثل : گل ها ، درختان ، اسمان صاف و ابی ، هوای خوب و ...
ارائه درس :
گام اول : معلم از بچه ها می خواهد از نعمت های خدا که در پارک دیدند را نام ببرند و بگویند هر کدام از انها چه فایده ای برای ما دارد و چگونه می توان از نعمت های خدا تشکر کرد . معلم بعد از شنیدن پاسخ های بچه ها به تصحیح و تکمیل گفته های انان می پردازد و از راه های تشکر از نعمت های خداوند برای دانش اموزان صحبت می کند.
گام دوم :خوب حالا از شما می خواهم که کتاب خود را باز کنید و صفحه ۲۸ را با همدیگر نگاه کنیم بچه ها دوباره من به گروه ها ۲ دقیقه وقت می دهم تا با همفکری و مشورت یکدیگر هر چیزی را که درباره تصاویر این صفحه می بینید را برای من تعریف کنید و بعد از پایان ۲ دقیقه معلم از همه ۴ گروه نظر خواهی می کند بعد از تحسین دانش آموزان به تکمیل و تصحیح گفته هایشان می پردازیم و دانش آموزان باید از نظر فهم درس جدید به حدی برسند که باید از خدای مهربان به خاطر نعمت هایی که داده تشکر کنند.
گام سوم : خواندن پیام قرآنی از روی کتاب .
ارزشیابی تکوینی : مروری درباره موضوع درس جدید می کنیم و اگر دانش آموزی اشکالی داشته باشد به رفع آن می پردازیم و مطالب را جمع بندی می کنیم .
ارزشیابی پایانی : در پایان ازدانش آموزان سوالاتی می پرسیم اینکه :
1- سه نمونه از نعمت های خدا را نام ببرد.
2- سه مورد از راه های تشکر از خدا را نام ببرد.
3- چرا باید از خدا به خاطر نعمت هایی که داده تشکر کرد ؟
ارائه تکلیف خلاقانه :
- دانش آموزان در منزل لحظه نماز خواندن خود را که یکی از راه های تشکر از خدای مهربان است نقاشی کرده و با خود به کلاس بیاورند.
|