درحال بارگذاری ....
به هایپرتمپ خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : درخت ماکادميا -ماکادميا گران ترين خشکبار جهان

درخت ماکادميا -ماکادميا گران ترين خشکبار جهان

تاریخ ارسال پست:
پنجشنبه 09 مهر 1394
نویسنده:
nevisandeh
تعداد بازدید:
675

درخت ماکادميا -ماکادميا گران ترين خشکبار جهان:

 

ماکادميا يا گران ترين خشکبار جهان:

پيشگفتار:

ماکادميا درختي است که ميوه آن گرانترين و مرغوبترين خشکبار جهان به شمار مي رود.اين گياه بومي استراليايي است و در جنگل هاي باراني و مکانهاي مرطوب نزديک نهرها رشد خوبي دارد. آفتاب کامل با اندکي سايه براي گياه مناسب است و عملکرد مغز را افزايش مي دهد. اما اگر کشت تجاري آن مد نظر نباشد، سايه را به آساني تحمل مي کند.گياه به خشکي مقاوم است، باد، سرماي شديد و شوري را نمي تواند بپذيرد. همچنين نيازي به خاک حاصلخيز ندارد. در هر ترکيب خاک از سبک تا سنگين اما با زهکشي خوب رشد مي کند.

مزيت اقتصادي اين گياه، اندک بودن هزينه نگه داري آن است.زيرا نيازي به آبياري ندارد ( به صورت ديم پرورش مي يابد) نسبت به آفات و بيماري ها مقاوم است. ميوه هاي آن پس از رسيدن شروع به ريزش کرده و برداشت آن دستي و آسان است.

ماکادميا از نظر بازرگاني در استراليا، جنوب آفريقا و آمريکاي مرکزي يکي از توليدات مهم کشاورزي به شمار مي رود. کشت تجاري آن در استراليا و هاوايي در سطحي گسترده انجام مي گيرد .در کاليفرنيا به عنوان يک گياه زينتي پرورش مي يابد. آمريکا بزرگترين مصرف کننده ماکادميا است. مغز ماکادميا در انواع شکلات کيک و بستني به کار مي رود. همچنين از روغن مغز ماکادميا مي توان در صنايع آرايشي و بهداشتي سود جست. از آنجا که ميوه ماکادميا بيش از 72% اسيد چرب غير اشباع دارد، اين خشکبار مي تواند افزودني مناسبي براي رژيم غذايي روزانه، جهت کاهش کلسترول خون باشد و اين ميوه را مي توان به صورت خام، بوداده، با نمک، بي نمک و يا به عنوان چاشني در غذا مصرف کرد.

صرفنظر از اهداف بازرگاني پرورش ماکادميا، اين درخت هميشه سبز، بلند و گسترده با عمري طولاني و گلهايي بسيار خوشبو، گياهي زينتي مناسب مي تواند باشد.

هم اينک در ايران تعدادي از گونه هاي اين گياه در منطقه اي از شمال کشور به چشم مي خورد و شرايط رشد اين گونه درختي در ايران از جنبه اقتصادي در دست بررسي است .

تاريخچه:

ماکادميا درختي است که در سال 1858 در خاور استراليا شناسايي و در سال 1881 توسط «ويليام پورويس» به هاوايي منتقل و در آنجا به عنوان يک گياه زينتي، و در راستاي احيا و توسعه جنگ ها مورد استفاده قرار گرفت. اما در سال 1948 با مطالعات و گزينش هاي صورت گرفته از سوي ايستگاه کشاورزي هاوايي معرفي و نام گذاري محصولات اين گونه، نامي را در صنعت ميوه و خشکبار روميزي به خود اختصاص داد و منجر به صنعت مدرن ماکادميا در هاوايي شد.

در کاليفرنيا در اوايل سال 1880 ميلادي 2 نهال ماکادميا کاشته شد که هنوز در محوطه دانشگاه برکلي کاليفرنيا سرپاست. ورود واريته هاي اصلاح و نامگذاري شده از هاوايي به کاليفرنيا در حدود سال 1950 آغاز شد. اما به طور کلي در کاليفرنيا هنوز هم از اين گياه به عنوان يک گياه زينتي استفاده مي شود.

 

عملکرد:

ميوه دهي اين درخت در نهال هاي پيوند خورده از سال سوم، و در نهال هاي بدون پيوند از سال پنجم آغاز مي شود. اما درختان نوع اول از سال ششم، و درختان گونه دوم از سال هشتم به توليد اقتصادي مي رسند. در نهايت اين درخت بيش از 40_50 سال عمر مي کند. يک درخت نسبتاً خوب در 10 سالگي 30_50 پوند ميوه مي دهد. ميزان توليد در واحد سطح 3 تا 6 تن است که با توجه به شرايط آب و هوايي تغيير مي کند.

توجيه اقتصادي:

ميانگين توليد ماکادميا در مزارع استراليا با شرايط کاشت جديد در حدود 4.5 تن در هکتار در نظر گرفته مي شود. با توجه به قيمت اين محصول در حال حاضر که 3.7 دلار استراليا در هر کيلوگرم است ،فروش متوسط هر هکتار در حدود 16.650 دلار استراليا برآورد مي شود.با توجه به قيمت دلار استراليا که 645 تومان است، ميزان فروش محصول هر هکتار (در آمد ناخالص) در حدود 106560000 ريال خواهد بود که از اين ميزان مقداري بابت هزينه نگهداري و ايجاد باغ کسر خواهد شد که در هر کشور متفاوت خواهد بود. بنابراين کاشت و توليد اين محصول مي تواند نقش به سزايي در رونق بخشي کشاورزي داشته باشد.

مصارف ماکادميا:

مغز ماکادميا ضمن کاربرد در آجيل، شيريني و .... براي توليد روغن نيز مصرف مي شود. روغن ماکادميا از ديگر روغن هاي گياهي مانند: روغن زيتون، برتر بوده داراي درصد بالاتري مونواکسيد چرب غير اشباع مي باشد و نقطه دود آن بالاتر و برابر 210 درجه سانتيگراد است.

تمام بخش هاي ميوه ماکادميا مورد استفاده قرار مي گيرد. از ترکيب پوسته خارجي با مواد ارگانيک مالچي عالي براي اطراف درختان ساخته مي شود. پوسته سخت در هنگام سوختن دما را بالا نگه مي دارد و اغلب به عنوان سوخت براي کوره هاي آتش در صنايع محلي به کار برده مي شود.

از آسياب کردن پوسته سفت آن گردي حاصل مي شود که سمباده خوبي در صنعت است و در مقايسه با شن، براي نفوذ پذير کردن خاک مناسب تر است. همچنين ماکادميا در صنايع آرايشي بهداشتي به عنوان ماده اوليه در ماساژور هاي پوست به کار مي رود.

خواص ماکادميا:

ماکادميا ميوه اي همسان فندق و مغزيترين خشکبار جهان است. مغز ماکادميا بسيار انرژي زا بوده و چربي بدون کلسترول دارد. ماکادميا داراي 76% روغن طبيعي، 9% پروتين، 9% کربوهيدرات، و 2% فيبر است. همچنين حاوي ويتامين هاي نياسين b1 و b2 و نيز عناصر صروري همچون کلسيم فسفر پتاسيم سديم سلنيوم و آهن است. روغن ماکادميا سرشار از مونو اسيد چرب غير اشباع است که خطر حملات قلبي را کاهش مي دهد.

 

 

توليد و فرآوري ماکادميا:

اين درخت از طريق بذر و اعضاي گياه تکثير مي شود. به عنوان مثال نهال بذري يا پيوندي با کولتيوارهاي مناسب و همچنين قلمه براي کشت مورد استفاده قرار مي گيرد. به طور معمول چندين کولتيوار براي انجام دگر گرده افشاني مطمئن کاشته مي شوند.

برداشت معمولاً با جمع آوري خشکبارها از روي زمين در سرتاسر سال انجام مي گيرد.

عمليات پس از برداشت شامل پوست گيري و خشک کردن خشکبار و جداسازي مغز مي باشد. پوست گيري خشکبار جمع آوري شده و به دنبال آن خشک کردن آن بايد 24 ساعت پس از برداشت انجام گيرد. در غير اين صورت کيفيت محصول پايين خواهد آمد.

مسايل اقتصادي ماکادميا:

از نظر اقتصادي نه تنها ماکادميا گران ترين و مرغوب ترين خشکبار جهان است. بلکه هزينه هاي نگه داري آن بسيار اندک است.

قيمت خشکبار ماکادميا در جهان در سالهاي اخير به طور معني داري افزايش پيدا کرده است. به طوري که در حيل حيضر قيمت آن در استراليا به 3.7 دلار استراليا در هر کيلو گرم به صورت فله افزايش پيدا کرده است. لازم به ذکر است که اين قيمت ها براي ماکادمياي با پوسته مي باشد و مغز ماکادميا به صورت خالص 80%تا 40% گرانتر است.

جايگاه ماکادميا در بازار جهاني خشکبار:

مصرفخشکبار از گذشته هاي دور به صورت آجيل بسيار متداول و مرسوم بوده است. در دهه هاي اخير خشکبار به عنوان مواد غذايي و مختصر و پر خاصيت از رونق خاصي در بازارهاي جهاني برخوردار شده است. ميزان توليد ماکادميا در جهان حدود 100 هزار تن است که کمتر از 0.5% از تجارت جهاني خشکبار را شامل مي شود. گفتني است: نيوزلند، ونزوئلا، مکزيک، زيمباوه،پرو، اندونزي، تاهيتي، نيوکالونيا، السالوادور، جامايکا، پاراگويه، کلمبيا، وسترن، سومودا، تايلند، تايوان، فيجي، اسراييل، تانزانيا و اتيوپي نيز در سطح کوچک انجام مي گيرد.

بد نيست بدانيد: ميزان صادرات ماکادميا در سال 2001 از کشور استراليا 27300 تن گواتمالا 9000 تن کنيا 6052 تن جنوب آفريقا 10400 تن و آمريکا 4300 تن بوده است. برزيل و کاستاريکا از ديگر صادر کنندگان ماکادميا است.

استراليا يکي از مهمترين صادر کنندگان ماکادميا است به طوري که ارزش محصول ماکادمياي داخلي و وارداتي استراليا برابر 100 ميليون دلار است.

 

www.ake.blogfa.com      www.ake.blogfa.com    www.ake.blogfa.com  

کلمات کلیدی

درخت ماکادميا ماکادميا گران ترين خشکبار جهان

مطالب مرتبط
نظرات این مطلب
کد امنیتی رفرش