درحال بارگذاری ....
به هایپرتمپ خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : آب عنصری که در متن زندگی جریان دارد

آب عنصری که در متن زندگی جریان دارد

تاریخ ارسال پست:
پنجشنبه 02 مهر 1394
نویسنده:
nevisandeh
تعداد بازدید:
739

آب عنصری که در متن زندگی جریان دارد

۷۰۰ میلیون نفر در جهان از کمبود آب رنج می‌برند.رشد فزاینده جمعیت و افزایش مصرف آب، قطع بی رویه درختان جنگل‌ها و تغییر اکوسیستم طبیعت، رشد شهرسازی و افزایش ‌صنایع آلوده‌کننده آب، شیوه‌‌های نامناسب و غیراصولی کشاورزی، احداث سد‌های مخزنی و ایجاد دریاچه‌‌های مصنوعی همگی ‌از عوامل نابودی چرخه منظم آب در سطح جهان است و نوعی تهدید جدی برای جامعه بشریت محسوب می‌شوند.

 

 

 

البته این تهدید تا ‌حدی جدی است که برآورد‌های سازمان ملل نشان می‌دهند تا اواسط قرن بیست و یکم به علت آلوده شدن و هدر رفتن آب‌های کره ‌زمین ممکن است تا ۷۰ درصد جمعیت کل دنیا، یعنی ۷ میلیارد نفر با کمبود آب شیرین مواجه شوند و حتی در صورت اجرایی ‌نشدن تدابیر لازم ‌در طول ۲۰ سال آینده، آب قابل مصرف برای هر انسان در جهان به دوسوم سطح کنونی کاهش خواهد یافت. ‌دهند تا اواسط قرن بیست و یکم به علت آلوده شدن و هدر رفتن آب‌های کره ‌زمین ممکن است تا ۷۰ درصد جمعیت کل دنیا، یعنی ۷ میلیارد نفر با کمبود آب شیرین مواجه شوند و حتی در صورت اجرایی ‌نشدن تدابیر لازم ‌در طول ۲۰ سال آینده، آب قابل مصرف برای هر انسان در جهان به دوسوم سطح کنونی کاهش خواهد یافت.

آب در بسیاری از ادیان مقدس شمرده می‌شود و در مناسک و مراسم گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جریان آب نیز قرن‌‌‌ها در زمینه‌‌های مختلف هنری نظیر موسیقی، نقاشی و ادبیات تجلی یافته و موضوع بسیاری از تلاش‌‌های علمی است. اگرچه مردم هر منطقه از جهان آداب متنوعی در تقدس آب دارند، اما این عنصر در همه فرهنگ‌ها باارزش است و در متن زندگی ‌بشری قرار دارد. انسان‌‌ها شهر‌هایشان را کنار آب می‌سازند، در آب استحمام می‌کنند و با آن به کار مشغول می‌شوند. اقتصاد ‌جهانی با اتکا به انتقال جریان آب بنا شده و آنچه می‌خریم و می‌فروشیم از طریق آب است. ‌ ‌سازند، در آب استحمام می‌کنند و با آن به کار مشغول می‌شوند. اقتصاد ‌جهانی با اتکا به انتقال جریان آب بنا شده و آنچه می‌خریم و می‌فروشیم از طریق آب است. ‌

آب در واقع منبعی طبیعی، کمیاب، حیاتی و کالایی ارزشمند در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور‌هاست که در اشکال مختلف مصارف ‌آن اعم از شرب و بهداشت، کشاورزی، صنعت و زیست‌محیطی قابل جایگزینی با ماده دیگری نیست. بعلاوه تحقق توسعه پایدار ‌در کشور‌ها، منابع مناسبی از آب را طلب می‌کند که نبود آن توسعه را با محدودیت مواجه می‌سازد.

ایران نیز به عنوان کشوری واقع در منطقه خشک و نیمه‌خشک جهان با روند رو به رشد جمعیت، تناسب نداشتن زمانی و مکانی ‌بارش‌ها، رشد روزافزون مصارف آب، در آینده نزدیک با چالش‌ها و معضلات جدی در زمینه تامین آب روبه‌رو خواهد شد و برای ‌خروج از این چالش‌ها به عزم و اراده ملی به منظور تحقق مدیریت منابع آب نیاز است‌.

آنچه مسلم است، مدیریت جامع منابع آب بر ‌پایه همکاری و مشارکت تمام سطوح و لایه‌‌های اجتماعی بنا می‌شود.

در این فرآیند از افراد و شهروندان گرفته تا سازمان‌ها و ‌نهاد‌های دولتی باید همگی با تعهد و آگاهی اجتماعی به این مهم توجه کنند و در این میان توجه به امنیت آبی و مدیریت موزون ‌و پایدار منابع آب بویژه با تاکید سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) به عنوان بحران جدی جهان در ‌سال‌های آینده ضروری است.

● به نام مدیریت منابع آبی‌

روز جهانی آب را در حالی پشت‌سر گذاشتیم که دبیرکل سازمان ملل در آستانه این روز‌ اعلام کرد: هم‌اکنون ۷۰۰ میلیون نفر در ‌سراسر جهان از کمبود آب رنج می‌برند و این تعداد تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۳ میلیارد نفر خواهد رسید. به گفته بان‌کی مون، ‌کمبود آب می‌تواند طبیعی، اقتصادی و بنیادی باشد و طی زمان و مکان تغییر کند. در واقع از آنجا که وضعیت آب در جهان بی‌ثبات ‌است نیاز به رویکردی منسجم و پایدار برای مدیریت منابع آب بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

بررسی‌های متخصصان نشان می‌دهد با توجه به روند مصرف و محدودیت منابع آب، بیشتر کشور‌های جهان در سال‌های آینده به ‌نوعی با بحران کم‌آبی مواجه خواهند شد. در همین راستا سازمان یونسکو اعلام کرده است که ‌بحران آب بر زندگی، بهداشت و تغذیه ‌مردم تاثیر مستقیم خواهد گذاشت و در ۲۰ سال آینده به طور متوسط میزان دسترسی مردم به آب یک‌سوم کاهش خواهد یافت. ‌آبی مواجه خواهند شد. در همین راستا سازمان یونسکو اعلام کرده است که ‌بحران آب بر زندگی، بهداشت و تغذیه ‌مردم تاثیر مستقیم خواهد گذاشت و در ۲۰ سال آینده به طور متوسط میزان دسترسی مردم به آب یک‌سوم کاهش خواهد یافت.

اکنون بحران آب همانند بحران‌های اجتماعی و سیاسی که ریشه انسانی دارد، در برنامه‌ کاری سازمان یونسکو قرار گرفته است. ‌جامعه بین‌الملل نیز در بیش از ربع قرن اخیر با توجه به پیش‌بینی بحران آب با سرمایه‌گذاری و برگزاری همایش‌هایی در تلاش برای یافتن تدابیری برای رفع این بحران بوده است.

افزایش جمعیت، بی‌توجهی به آلودگی منابع و رعایت نکردن مصرف آن ازجمله عوامل تشدید این بحران بوده است و امروزه ‌همزمان با افزایش تقاضای آب، میزان ذخایر چشمه‌‌ها و منابع آبی بشدت در حال کاهش است. براساس پیش‌بینی کارشناسان، ‌در سال ۲۰۵۰ میلادی در ۴۸کشور جهان که نزدیک به ۲ میلیارد نفر جمعیت خواهند داشت، هر فرد سالانه فقط به یکهزار ‌مترمکعب آب برای نوشیدن، آب صنعتی و سد دسترسی خواهد داشت. چراکه بررسی‌های متخصصان نشان می‌دهد که با توجه به ‌روند مصرف و محدودیت منابع آب، بیشتر کشور‌های جهان در سال‌های آینده به نوعی با بحران کم‌آبی مواجه خواهند شد.

● با جشن نوروز آب‌ها به استقبال روز جهانی آب رفتیم‌

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در مراسم «گرامیداشت روز

 

 

 

 

 

منبع:     www.ake.blogfa.com     منبع:     www.ake.blogfa.com     منبع:     www.ake.blogfa.com

نوشته شده در تاريخ ۸۸/۰۱/۲۹ توسط مهندس محمد اکرم ایرندگانی
کلمات کلیدی

آب عنصری که در متن زندگی جریان دارد

مطالب مرتبط
نظرات این مطلب
کد امنیتی رفرش