درحال بارگذاری ....
به هایپرتمپ خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : آبیاری کنترل از راه دور

آبیاری کنترل از راه دور

تاریخ ارسال پست:
دوشنبه 30 شهریور 1394
نویسنده:
nevisandeh
تعداد بازدید:
821

دستگاه آبیاری كه قابلیت كنترل توسط تلفن‌همراه، تایمر و سنسور رطوبتی الكترونیكی بدون نیاز به اپراتور را دارد، ساخته شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، این دستگاه آبیاری كنترل با تلفن همراه، تایمر الكترونیكی و سنسور رطوبتی الكترونیكی كه قابلیت باز و بسته كردن شیر برقی را با قابلیت آبیاری موجی دارد، با همت یك دانشجوی كارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی ساخته شده است.

"برهان محمدی نوكنده" دانشجوی كارشناسی ارشد مهندسی آب واحد علوم و تحقیقات و مجری این طرح گفت این دستگاه دارای قابلیت كنترل از سراسر كشور و تمام نقاطی است كه تحت پوشش شبكه مخابراتی كشور باشند.

وی با اشاره به اینكه این دستگاه دارای سه حالت مختلف آبیاری است افزود، آبیاری با تلفن همراه و تایمر الكترونیكی حالت ابتدایی این دستگاه است كه با توجه به محاسبات انجام شده از روی فرمول (پنمن- مانتیس) یا هر فرمول دیگری برای برآورد نیاز آبی گیاه در فصل رشد درنظر گرفته شده است.

برهان محمدی به حالت دوم این دستگاه یعنی آبیاری موجی اشاره كرد و گفت، در علم مهندسی خصوصا در بخش آبیاری سطحی به وسیله فارو، جلوگیری از رواناب و هدر رفت آب از انتهای مزرعه (فارو) مسئله مهمی است و یكی از این روش‌ها آبیاری موجی است كه به علت عدم وجود امكانات معمولا بكار برده نمی‌شود.

وی خاطرنشان كرد، به محض آنكه آب به انتهای فارو رسید جریان قطع شده و به آب فرصت نفوذ داده می‌شود و بعد از مدت زمان مشخص، مثلا ‪ ۱۰‬دقیقه جریان برقرار شده و این سیكل ادامه می‌یابد.

این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات گفت، حالت سوم، سنسور رطوبتی، در واقع متمایزكننده این دستگاه از نمونه‌های داخلی مشابه است كه با بررسی‌های انجام شده از سازمان ثبت اختراعات و مالكیت‌های صنعتی نمونه‌های مشابه این دستگاه تا حدودی در كشور موجود است، ولی هیچ یك دارای سنسور رطوبتی هوشمند نبودند و آبیاری با این روش هر نوع نیاز به زارع و اپراتور آبیاری و برآورد نیاز آبی گیاه را از سیستم آبیاری حذف می‌كند.

وی اظهار داشت، در این روش از اهم‌متر برای اندازه‌گیری رطوبت خاك استفاده شده است، كه به محض آنكه رطوبت خاك به حد اشباع رسید شیر آب بسته شده و به مرور زمان كه رطوبت خاك كاهش یافت و به حد مجاز از قبل تعیین شده رسید با كاهش عقربه اهم‌متر شیر آب باز شده و آبیاری تا حد اشباع انجام می‌شود.

بنا بر این گزارش، مشابه این دستگاه تاكنون ساخت نشده است و در كل ضریب اطمینان دستگاه حدود ‪ ۸۰‬درصد برآورد شده كه به علت عدم وجود امكانات كافی ‪ ۲۰‬درصد خطا برای آن در حالت آبیاری با تلفن همراه در نظر گرفته شده است. ولی در حالت‌های آبیاری موجی و آبیاری با سنسور رطوبتی الكترونیكی ضریب اطمینان آن به ‪ ۹۰‬درصد خواهد رسید

کلمات کلیدی

آبیاری کنترل از راه دور

مطالب مرتبط
نظرات این مطلب
کد امنیتی رفرش