درحال بارگذاری ....
به هایپرتمپ خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : چرخه آب علوم سوم

چرخه آب علوم سوم

تاریخ ارسال پست:
دوشنبه 30 شهریور 1394
نویسنده:
nevisandeh
تعداد بازدید:
2509

چرخه آب علوم سوم

به نام خداوند جان و خرد

عنوان تدریس : آب ماده ی با ارزش ( چرخه ی آب )           

کتاب : علوم                 پایه : سوم              مقطع : دبستان           روش تدریس : نه گام گانیه

محل تدریس : کلاس       تعداد فراگیران : 9 نفر         زمان : 20 دقیقه       صفحه : 36 و 37

ابزار : چراغ الکلی ، بشر کوچک و بزرگ ، در فلزی ، انبر برای نگهداری در ، قاشق یکبار مصرف ، نمک ، دستمال برای نگهداری بشر ، مقواهای رنگی ( آبی ، زرد ، قهوه ای ، سفید ) ، چسب ماتیکی ، پنبه.

اهداف

هدف کلی : آشنایی فراگیران با چرخه آب

 اهداف بر حسب عملکرد :

یادگیری اطلاعات کلامی شناختی :

1- دانش آموزان بتوانند مراحل چرخه آب را نام ببرند.

2-  دانش آموزان بتوانند آزمایش را تشریح کنند.

3-  دانش آموزان بتوانند چرایی هر مرحله آزمایش کنند.

مهارت های ذهنی :

1- مزه آب قبل و بعد از آزمایش را تشخیص دهند .

2- علت چرایی بخار آب را تشخیص دهند .

3- علت سرد شدن هوا را در آسمان تشخیص دهند .

4- به ارزش آب در طبیعت پی ببرند .

راهبرد شناختی : 

1- مراحل چرخه آب را یاد بگیرند و درک کنند.

مهارت های حرکتی :

1- با استفاده از وسایلی که در اختیار دارند مراحل چرخه آب را درست کنند.

2- دانش آموزان هر مرحله که ساخته اند را روی تابلو چسبانده و گزارش دهند.

نگرش :

1- شرکت در کار گروهی

2- رعایت حقوق هم در گروه و محبت به هم .

3- رعایت نوبت در گروه.

4- رعایت نظافت.

5- همکاری و هم فکری و تقسیم وظایف در انجام کار گروهی.

رفتار ورودی ، برقراری ارتباط ، حضور و غیاب و دیدن تکالیف :

معلم وارد کلاس می شود دانش آموزان پیام قرآنی از درس قرآن که بر روی دیوار کلاس نصب شده را می خوانند. سپس معلم می گوید : سلام بچه های گل . حالتون خوبه ؟ لبا خندونه ؟ خب خداروشکر.  خب  ی حضور وغیاب کنیم ببینیم همه حاضرن ؟ ( اسامی بچه ها را خوانده و حضور و غیاب می کنیم )

خدا رو شکر که همه شاد و سر حال سر کلاس حاضرید . بچه ای گلم تکالیف جلسه قبل رو انجام دادید ؟ بذارید رو میزاتون بیام ببینم. ( وقتی تکالیف را نگاه میکنیم تایید و تشویق هم میکنیم )

ارزشیابی ورودی :

( از درس قبل مواد اطراف ما سوالاتی را از بچه ها می پرسیم و آن ها را تشویق میکنیم و کارت میدهیم. )

ارزشیابی تشخیصی  (کنترل پیش دانسته ها ):

 از درس مواد همیشه به یک حالت باقی نمی مانندپرسش انجام می دهیم و آن ها را تشویق میکنیم و کارت می دهیم .

آفرین بچه های گلم حالا که درس های قبل رو خوب یاد گرفتید میخوام براتون ی قصه بگم؛ قصه دوست دارید ؟

گام اول : ایجاد انگیزه

بچه های عزیز قصه ی امروزمون اسمش پنهان شده من قصه رو براتون میگم آخرش شما واسه قصمون انتخاب کنید.

خب عزیزای من میدونید قطره ی آب چه شکلیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟      دانش آموزان : بللللللله

حالا همه کوچیک بشید کوچیک کوچیک . اندازه ی یک قطره آب . همه کوچیک شدن ؟؟؟؟؟ همه قطره شدن ؟؟؟   خب بچه ها یه قطره ی آب بود که توی رودخونه زندگی می کرد که یک روز آب رودخونه زیاد شد و رودخونه با سرعت به حرکت دراومد. قطره هم توی رودخونه کنترلشو از دست داد و همینجوری با سرعت غل خورد و رفت. رفت و رفت و رفت رفت که یهو حس کرد آب رودخونه آروم شد ؛ سرشو از آب آورد بیرون تا ببینه کجاست ! اینورو نگاه کرد اونورو نگاه کرد اما هر چی میدید آب بود بچه ها ! اگه گفتید قطره کجا رفته بود ؟ بله درسته رفته بود تو دریا ، یکم اینور پرید اونور پرید ولی حوصله اش سر رفت و یه گوشه آروم واساد، یهو حس کرد گرمش شده . چرا بچه ها ؟ بله چون خورشید تابیده بود رو سرش. همینجوری داشت خودشو باد میزد که احساس کرد سبک شده بچه ها سبک سبک ؛ چرا سبک شد ؟؟ بله بچه های گل اون بخار شده بود ، همینجوری داشت می رفت بالا ولی حواسش به زمین بود داشت از اون بالا زمین رو نگاه میکرد که کوچیک و کوچیکتر میشد. واااای بچه ها قطره احساس کرد داره میلرزه. چرا ؟ بله درسته سردش شده بود. چرا سردش شده بود ؟ بله چون رفته بود پیش کوه ها و بالای کوه هم هوا سرده. از سرما یخ زده بود بچه ها. البته اون بالا تنها نبودا یه عالمه قطره یخ زده دیگه هم بودن. واااااای بچه ها ی چیزی قطره ها رو تکون داد ایطرف برد اونطرف برد   کی بود بچه ها ؟ بله هوهو خان باد مهربان اومده بود ، قطره ها هی به هم خوردن تا ؟؟؟؟ آفرین بچه ها ی ابر بزرگ رو تشکیل دادند. این ابر بزرگ همینجوری داشت برای خودش راه میرفت که یهو محکم خورد به ی چیزی . واااااای بچه ها تصادف ... اونا  با یه ابر دیگه تصادف کرده بودن اینقد محکم خوردن به هم که...... چی شد بچه ها ؟ بله از روی ابر افتادن پایین. وای چه بارون قشنگی . دوست دارید قطره کجا بره ؟

 بچه های گل خوشتون اومد از قصه ؟

خب دخترای گلم ی گروه بندی داشته باشیم

( گروهبندی را به صورت تصادفی انجام میدهیم ، به این صورت که تعدادی کارت در پاکت میگذاریم بچه ها بردارند و هر کس با هم شکل خودش در یک گروه قرار بگیرد. )

خودمان هم اسامی گروه ها را در جدول روی تابلو مینویسیم . ( گروه خورشید ، گروه ابر ، گروه قطره)

گام دوم : آگاه ساختن از موضوع درسی :

بچه های عزیز اگه کارایی رو که امروز ازتون میخوام رو با دقت انجام بدید و به کلاس توجه داشته باشید اسم قصه ی امروز رو کشف میکنید.

گام سوم : ارائه محرک ذهنی :

 خب بچه های گلم ازتون انتظار دارم با وسایلی ( مقواهای رنگی ، چسب ماتیکی ، پنبه ) که بهتون میدم هر کدوم طبق وسایلتون هر مرحله از اتفاقی رو که برای قطره کوچولو افتاد رو درست کنید .زود و سریع چون 2 دقیقه زمان دارید.

گام چهارم : فعالیت گروهی :

گروه ها کار را شروع میکنند و ما به همه گروه ها سر میزنیم و کارشان را بررسی میکنیم. اگر نیاز بود کمی راهنمایی میکنیم.

گام پنجم : ارائه گزارش ( بازخورد گیری ) :

بچه های عزیز وقت تمام .... حالا ببینیم کدوم گروه باید اول بیاد ؟ گروه خورشید : خانم اجازه ما باید بیایم. گروه خورشید که دریا و خورشید را با مقوا درست کرده اند بر روی تابلو میچسبانند و توضیح می دهند که قطره اول وارد دریا شد و سپس به وسیله خورشید بخار شد. معلم : خب بچه ها گروه خورشید درست گفتند ؟ دانش آموزان : بله. کارت تشویق و یک ستاره روی تابلو برای گروه خورشید میدهیم.  معلم : خب بچه ها گروه بعدی کیه ؟ گروه ابر : خانم نوبت ما میشه . گروه ابر هم که کوه و ابر را را با استفاده از مقوا و پنبه درست کرده اند بر روی تابلو چسبانده و توضیح میدهند که بخار آب تا بالای کوه رفت و چون هوا سرد بود یخ بست و به وسیله باد ابر را تشکیل دادند. معلم : درست گفتن بچه ها ؟ دانش آموزان : بله به گروه ابر هم ستاره و کارت تشویق میدهیم. خب گروه قطره هم بیاد و کارش رو ارائه بده . گروه قطره هم با مقوا قطرات باران و رودخانه را درست کرده اند بر روی تابلو میچسبانند و توضیح میدهند که وقتی ابرها با هم برخورد کردند باران بارید و دوباره به رودخانه بر گشت. معلم : درسته بچه ها ؟ دانش آموزان : بله. به گروه قطره هم کارت تشویق و ستاره میدهیم.

گام ششم : ارزیابی عملکرد ( ارزشیابی تکوینی ) :

خب مریم جان شما میتونی بگی چی باعث شد تا قطره ی ما بخار بشه ؟ مریم : بله خانم گرمای خورشید. معلم : آفرین مریم جان ( کارت تشویق میدهیم. )

سارا جان شما میشه بگی به این حالت که آب بخار شد چی میگیم ؟ سارا : خانم میگیم تبخیر. معلم : آفرین سارا جان درسته . ( کارت تشویق میدهیم )

بهاره جان شما بگو چی باعث شد که بخار آب یخ ببنده ؟ بهاره : سرمای بالای کوه. معلم : آفرین عزیزم درسته . ( کارت تشویق میدهیم )

فاطمه جان شما بگو چه چیزی باعث تشکیل ابر شد ؟ فاطمه : باد ، وقتی باد وزید قطره ها به هم چسبیدن و ابر درست شد. معلم : آفرین عزیزم درسته. ( کارت تشویق میدهیم .)

سما جان شما بگو چی باعث بارش باران شد ؟ سما : وقتی ابرها به هم برخورد کردند باعث شد بارون بیاد. معلم : آفرین عزیزم .  ( کارت تشویق میدهیم .)

چک لیست را تکمیل میکنیم.

گام هفتم : تثبیت یادگیری و مرور درس :

خب بچه های گلم حالا کی میتونه واسه قصه مون ی اسم مناسب انتخاب کنه ؟ بهاره : خانم اجازه ؟ این مثل چرخه زندگی قورباغه که پارسال خوندیم شد ، میتونیم بگیم چرخه زندگی قطره آب ؟ معلم : درسته بچه ها اینم ی چرخه است ولی بگیم چرخه ی چی ؟ سما : چرخه ی زندگی آب ؟ اینم میشه کسی نظری نداره ؟ کی میتونه خلاصه تر بگه ؟ سارا : اجازه ؟ بگیم چرخه ی آب ؟ معلم : بله بچه هامیشه . پس از این به بعد به این مراحل بگیم ؟؟؟؟ دانش آموزان : چرخه ی آب.

خب بچه ها حالا ما میخوایم همین چرخه ی آب رو به صورت مصنوعی انجام بدیم. اگه گفتید چجوری ؟ بله با چراغ الکلی. من به شما نفری یک قاشق میدم تا این آب رو بچشید. بعد چشیدن : بچه ها آب چه مزه ای داشت ؟ بچه ها : شیرین بود مزه ای نداشت. حالا اگه نمک بریزم توش چی میشه ؟ بله شور میشه. آیا ما آب شور رو میخوریم. دانش آموزان : نه نمیخوریم مریض میشیم. حالا میخوام آب رو بذارم روی چراغ چی میشه ؟ بله آب جوش میاد . وقتی جوش بیاد چی میشه ؟ بله بخار میشه. بهاره : اجازه خانم آب جوش اومد. بله. خب بچه ها آب بخار کرد ؟ بله. معلم : به نظرتون من میتونم با این در فلزی بخارشو بگیرم ؟ بله خانم میشه. معلم : در ما باید سرد باشه یا گرم ؟ دانش آموزان : باید سرد باشه مثل کوه که سرد بود بالاش. معلم : چیکار کنم سرد باشه ؟ دانش آموزان: خانم یخ بذاریم روش. معلم ک بله اینجوری در فلزی ما سرد میمونه. معلم چرا باید سرد باشه ؟ دانش آموزان : چون اینجوری بخار به آب تبدیل  میشه ( در همین حین هم مرحله به مرحله آزمایش را انجام میدهیم البته با رعایت نکات ایمنی ) خب بچه ها چی شد ؟ آره زیر در فلزی قطرات آب جمع شدن . چیکار کنم این قطره ها رو بگیرم. دانش آموزان : خانم در فلزی رو یکم کج کنید. به این ترتیب بخار آب را به آب تبدیل میکنیم. معلم : بچه ها به نظر شما این آبی که از بخار گرفتیم چه مزه ایه ؟ میدهیم بچشند و متوجه می شوند که آب شیرین است و دیگر شور نیست.معلم : بچه ها چرا آب دیگه شور نیست ؟ دانش آموزان : خانم چون وقتی آب بخار بشه دیگه نمکش بخار نمیشه. بله بچه های گلم درسته.

مرور درس : بچه ها پس آب باران چه طعمی داره ؟ بله شیرینه. آب های خوردنی م ا چی ؟ بله شیرین هستند. پس بچه ها فهمیدید تا اینکه آب آشامیدنی سالم و شیرین داشته باشیم باید چه مراحل طولانی اتفاق بیافته ؟ بله. پس درسته آب که این همه با ارزشه و سخت بدست میاد رو هدر بدیم ؟ دانش آموزان : نخیر. پس بچه ها آب خیلی خیلی خیلی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دانش آموزان : با ارزشه

  گام هشتم : ارزشیابی پایانی : از هر کدام از بچه ها سوالات زیر را میپرسیم و پس از پاسخ آنها را تشویق میکنیم.

1- چراغ الکلی شبیه چه چیزی در چرخه آب است ؟

2- یخ شبیه چه چیزی در چرخه آب است ؟

3- آب وقتی بخار بشه نمک و چیزهای دیگه ای که داخل آب هستن چه می شوند ؟

4- مراحل چرخه آب را به تریب نام ببرند ؟

تکلیف خلاقانه :

خب بچه های گلم همانطور که روی نقشه کلاس میبینید هم در شمال کشور دریا داریم و هم در جنوب کشور . درسته ؟ بله. میخوام واسه جلسه آینده تحقیق کنید که چرا شمال کشور بارندگی بیشتره و سرسبزتره ولی جنوب کشور هوا گرمه و بارندگی کمه ؟

 

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

گروه قطره

گروه ابر

گروه خورشید

اهداف

.

 

 

3

2

1

3

2

1

3

2

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1- مراحل چرخه آب را نام می برد.

2- آزمایش را تشریح می کند.

3- تشریح چرایی هر مرحله.

 یادگیری

اطلاعات

کلامی و

شناختی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1- تشخیص مزه ی آب قبل و بعد از آزمایش.

2- چرایی بخار آب

3-علت سرد بودن هوا در بالا .

4- پی بردن به ارزش آب در طبیعت

مهارت های

ذهنی 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

1-در و یادگیری مراحل چرخه ی آب.

راهبرد

شناختی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1- ساخت مراحل چرخه آب با وسایل داده شده.

2- چسباندم مراحل ساخته شده و گزارش دادن آن مرحله

مهارت های حرکتی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1- شرکت در کار گروهی

2-رعایت حقوق هم و محبت به هم .

3- رعایت نوبت

4- رعایت نظافت .

5-همکاری و هم فکری و تقسیم کار

نگرش

 

پایان

 

کلمات کلیدی

چرخه آب علوم سوم

مطالب مرتبط
نظرات این مطلب
کد امنیتی رفرش