درحال بارگذاری ....
به هایپرتمپ خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : ریاضی چهارم - خواص مستطیل

ریاضی چهارم - خواص مستطیل

تاریخ ارسال پست:
سه شنبه 24 شهريور 1394
نویسنده:
nevisandeh
تعداد بازدید:
877

ریاضی چهارم - خواص مستطیل

بسمه تعالی

عنوان : خواص مستطیل                                                                             مدرس : آقا/خانم ...........................

درس : ریاضی                                                                                                     زمان : 25 دقیقه

پایه : چهارم                                                                                                           تعداد فراگیر : 20 نفر

روش تدریس : دریافت مفهوم

 

هدف کلی : آموزش خواص مستطیل

هدف جزئی :

1-    آشنایی با خواص مستطیل

2-    آسنایی با کاربرد خواص مستطیل

3-    درک ارتباط بین خواص متوازی الاضلاع  و مستطیل

هدف رفتاری :

1-    خواص مستطیل را در کلاس درس بیان می کنند . (کلامی)

2-    با استفاده از وسایلی مانند خط کش و قیچی خواص مستطیل را ثابت کنند . (مهارتی)

3-    مسئله های خواص مستطیل را می توانند حل کنند . (ذهنی )

4-    با علاقه مندی و شرکت فعال اشکال هندسی را رسم کنند .(نگرشی)

5-    چهار نمونه از خواص مستطیل را بدون استفاده از کتاب نام ببرند .

ارزشیابی ورودی :

فعالیت ورودی را با چندین سوال از درس قبل (خواص مستطیل) آغاز می کنیم .

1-    به وسیله لبه های خط کش مستطیل رسم می کنند .

2-    مستطیل را تعریف کنند .

3-    در شکل های زیر ضلع های موازی را با یک رنگ مشخص کنند .

 

           
 
     
 
 

 

 

وسایل مورد نیاز : کتاب و دفتر ریاضی ، تخته ، گچ (ماژیک) ، تخته پاک کن ، مداد و خودکار و مدل کلاس به صورت U و گروهی . مدل کلاس : به صورت U و گروهی

ارائه درس :

قبل از شروع درس معلم از بچه ها می پرسد :

1-    آیا در اطراف خود شکل مستطیل را دیده اید . بچه ها جواب می دهند : بله . شیشه ، تابلو کلاس ، اشکال چوبی که به صورت مستطیل هستند ، درب ورودی کلاس .

2-    سوال معلم : مستطیل چند تا ضلع دارد ؟ پاسخ 4 تا ضلع دارد . دوباره معلم می پرسد :

3-    ضلع های آن نسبت به هم چگونه اند ؟ پاسخ : ضلع های رو به رو با هم موازی هستند .

4-    معلم : آیا ضلع های آن با هم موازی هستند ؟ بچه ها با خط کش اندازه می گیرند و پاسخ می دهند : بله . ضلع های رو به رو با هم موازی هستند .

5-    مستطیل چند قطر دارد ؟ 2 تا

6-    قطر های آن را رسم کنید .

برای ارائه درس دانش آموزان باید مراحل زیر را انجام دهند :

1-    بچه مستطیل در دفتر خود بکشید .

2-    بچه ها با خط کش ضلع های مستطیل را اندازه بگیرید و با هم مقایسه کنید . چه نتیجه ای می گیرید ؟

 

 

3-    بچه ها دو تا از قطر های مستطیل را تا نصفه قیچی کنید و روی قسمت دیگر قرار دهید چه نتیجه ای می گیرید بیان کنید .

 

 

 
 
 

                            

                                                                                                                                            قیچی

پاسخ 2: دانش آموزان پاسخ دادند : وقتی که ضلع ها را با خط کش اندازه گرفتیم متوجه شدیم که ضلع های رو به رو با هم مساوی هستند .

پاسخ 3: گروه دیگر پاسخ دادند : در مستطیل زاویه های رو به رو با هم موازی هستند .

                                                                                                      م                                                      د

 

                                                                                                     

                                                                                                      هـ                                                    س

وقتی که زاویه (م) را با قیچی بریدیم و روی زاویه (س) قرار دادیم و متوجه شدیم که این دو زاویه با هم قائمه اند .

نتیجه : گروه دیگری پاسخ دادند : متوجه شدیم که در مستطیل هر یک از زاویه ها با هم قائمه اند .

ارزشیابی تکوینی :

در حین تدریس معلم به کار عملی بچه ها نظارت می کند و سوالاتی از آنها می پرسد . در صورت اشتباه دوباره خواص مستطیل باز آموزی و یادآوری می شود .

مانند :

1-خواص مستطیل را نام ببرید .

2-متوازی الاضلاع و مستطیل چه شباهت هایی با هم دارند ؟

 

 

 

ارزشیابی پایانی :

سوالاتی در ارتباط با درس جدید (خواص مستطیل) با توجه به اهداف رفتاری از گروه ها می پرسیم .

گروه اول : با استفاده از خط کش و قیچی خواص مستطیل را  ثابت کنند .

گروه سوم : مستطیلی رسم کنند که اندازه هر قطر آن 4 سانتی متر باشد .

گروه دوم : مستطیل و متوازی الاضلاع چه تفاوت هایی دارند ؟

ارائه تکلیف :

الف :  تمرین صفحه 110 را داخل دفترچه ریاضی نوشته و حل کنند .

ب : مسئله های صفحه 140 کتاب را در داخل دفتر نوشته و حل کنند .

تکالیف خلاقانه :

گروه چهارم : برای جلسه آینده پازلی درست کنند که بیانگر خاصیت های مستطیل باشد .

گروه دوم : برای جلسه آینده با سیم مفتولی زاویه و قطر های مستطیل را نشان دهند .

 

 خدایا

دوست بدارآنهایی راکه دوستمان دارندونمی دانیم،

 

وسلامت بدارآنهایی راکه دوستشان داریم ونمی دانند.

 

کلمات کلیدی

ریاضی چهارم خواص مستطیل

مطالب مرتبط
نظرات این مطلب
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی