درحال بارگذاری ....
به هایپرتمپ خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : سوره نحل پنجم ابتدایی

سوره نحل پنجم ابتدایی

تاریخ ارسال پست:
دوشنبه 30 شهریور 1394
نویسنده:
nevisandeh
تعداد بازدید:
1435

سوره نحل پنجم ابتدایی

 

طرح درس:تدریس آیه 88 تا 93 سوره نحل (روش گانیه )

مریم عالی زاده     90063834

موضوع درس: آموزش آیات 88تا93 سوره نحل

پایه:پنجم                  مقطع:ابتدایی

صفحه: 70            زمان لازم:20 دقیقه                روش تدریس: فعال –گروهی

مکان:کلاس درس            روش ارزشیابی : توصیفی

تعداد فراگیران: 9  نفر           وسایل لازم:کتاب –نوار-اشکال هندسی رنگی برای گروه بندی-چوب نشانگر

مدرس: مریم عالی زاده

هدف کلی:آموزش قرآن کریم

هدف جزئی: آموزش و یادگیری صحیح خوانی آیات 88 تا 93 سوره نحل

اهداف رفتاری:

(اهداف روانی حرکتی ):{1-آیات 88 تا 93 سوره نحل را تا جای ممکن بدون غلط بخواند .

                                  2- بتواند درباره وفای به عهد و نذر صحبت کند .

اهداف شناختی : 1-معنای پیام قرآنی و برخی  کلمات آیات را بفهمد

                      2- بتواند آیه مربوط به فرمای به عهد را پیدا کند .

اهداف عاطفی:1-بتواند آیات را برای اعضای  گروه بخواند و از همکاری با گروه لذت ببرد

                2-انتقاد پذیر باشد

رفتار ورودی :

معلم با پای راست  و چهره شاد و خندان وارد کلاس می شود قبل از هر چیز بسم الله الرحمن الرحیم  را با خطی خوش روی تخته می نویسد و تزئین می کند و بعد با یک صلوات کلاس را شروع می کند .بعد از سلام و احوال پرسی صمیمانه حضور و غیاب را با صدا زدن نام کوچک دانش آموزان انجام می دهد . وبعد به  دیدن تکالیف جلسه قبل که موضوع آن علامتی که درهنگام وقف خوانده نمی شود بود و قرار بوده که کلمات از روی آیات سوره ابراهیم در دفتر نوشته می شده و دور حرکتی که خوانده نمی شود خط بکشند می پردازد.

ارزشیابی تشخیصی: معلم قبل از شروع درس جدید سوالاتی درباره درس گذشته می پرسد و  از هر گروه می خواهد تا یک آیه از سوره ابراهیم را روخوانی کند .

گروه بندی کلاس:

معلم قبل از اشکال هندسی  را تهیه کرده و درون کیسه ای ریخته و از دانش آموزان می خواهد تا هر یک شکلی را بردارند شکل های مثل هم در گروه های سه نفره در کنار هم بنشینند .البته باید توجه کرد که این سه نفر در یک سطح علمی نباشند و سپس سه گروه تشکیل میشود و نا این گروه ها با انتخاب خود دانش آموزان تعیین می شود و سپس جدولی را در کنار تخته برای ثبت امتیاز می کشیم.

گام اول- ایجاد انگیزه:

بچه های گلم می تونه بگه قول دادن یعنی چه؟ تقریباً هر گروه پاسخی می ده .دخترای گلم شده تا حالا کسی به شما قول داده مثلاً پدر و مادر و یا دوستانتون و بعد اونو انجام نداده باشد به دانش آموزان از هر گروه باید معانیت کرده و پاسخ دهند .

خب عزیزای من آدم چه احساسی بهش دست می ده به دانش اموزان پاسخ می دهند که نا راحت می شیم خودتون چی بچه  ها شده قول بدید انجام ندید؟ 2 دقیقه زمان می دیم فکر کنن بعد از سرگروه می خوایم یک نفر بیاد و خاطره ای رو در این زمینه تعریف کند.

بعد از تعریف خاطرات دانش اموزان دوباره می پرسم که بچه ها آدم ها چه طوری به خدا قول می دن کی می تونه  جواب بده؟ کیا تو خونشون نذری می دن ؟ به آنها 3 دقیقه زمان می دهیم تا درباره آن در گروه مشورت کنند .

بعد از زمان تعیین شده معلم از تک تک گروه ها می پرسد و آنها پاسخ های مختلفی می دهند و خود آنها را کامل کرده و بحث را هدایت می کند .بچه ها ما وقتی که از خدا یه چیزی می خواهیم نذر می کنیم و به خدا قول می دیم که مثلاً ای خدای مهربون اگر حال خواهر من خوب بشه من یک روز  روزه بگیرم یا غذا بپزم برم به آدم هایی که نیازمندند و مثالهای دیگری که بچه ها می زنند.

بچه ها اینقدر این وفای به عهد اینقدر خوبه و مهمه که خدا در خیلی از آیاتش به ما گفته حتماً به قول هامون عمل کنیم.

گام دوم: ایجاد انگیزه

گام سوم: ارائه محرک دهنی

سپس معلم آیات 88 تا 93 سوره نحل را روی تخته می چسباند و همزمان با دانش آموزان پیرامون اسم سوره و معنا محتوای آن صحبت می کند.

به این ترتیب که بچه ها امروز آیاتی از سوره ای رو می خواهیم با هم بخونیم که اسم سوره اسم یک حشره است که نوشیدنی که تولید می کنه باعث شفای بیماری ست که می تونه بگه اسم این سوره چیه شاید  دانش آموزان به زنبور عسل اشاره کنند و سپس به آنها می گوییم که زنبور در عربی به معنای نحل است .

و در این سوره خداوند شگفتیهای بسیاری رو درباره زنبور عسل بیان کرده است .

گام چهارم: حالا بچه های گلم از شما می خوام با دقت به نوار گوش بدید و لوحه رو به دقت دنبال کنید در مرحله بعد از آنها می خواهیم تا کتابهای خود را باز کنند یک بار از روی آن نوار می خواند آنها باز هم خوب گوش کنند و هم با نشان دادن خط همراه و شبیه نوار بخوانند .

گام پنجم: در مرحله بعد می خواهیم تا کتاب های خود را باز کنند یک بار از روی آن نواز می خواند و شما باز هم خوب گوش کنید و با نشان دادن خط همراه و شبیه نواز بخوانند سپس در گروه ها اعضای گروه برای هم بخوانند و فرد قوی درگروه کنترل کند .

گام ششم:در این مرحله نماینده گروه با صدای بلند آیات را بخواند و در این مرحله هیچ جوابی و عکس العملی نداشته باشیم و فقط تشویق می کنیم.

گام هفتم: ارزشیابی تلوینی: به صورت گروهی انجام می شود  و دانش آموزان به صورت گروهی آیات را می خوانند و امتیاز آنها در جدول ثبت می شود .

بچه های گلم فهمیدیم که چند جور قول داریم به دانش آموزان گروه اول: 2 جور یکی قول بین آدما یکی هم گل بین آدم ها و خدا

گروه بعد جواب بده : اسم دیگر قول آدمها با خدا چیه ؟ جواب می دهن نذر

از گروه بعد می خواهیم تا آیه ای را بخوانند با هم و از بقیه می خواهیم گوش بدهند ببینید درست می خواند یا نه ؟

گام هشتم ارزشیابی پایانی :

از دانش آموزان می خواهیم تا آیه 88 ال 93 را تک تک بخوانند و در صورت اشکال رفع اشکال می کنیم توسط دانش آموزانی که صحیح می خوانند یا پخش مجدد نوار.

گام نهم : ارائه تکلیف خلاقانه : به کمک بزرگتر ها اسم دیگر سوره نحل رو پیدا کنید و دلیل اسم  رو هم بگیر و با فرستادن صورت  به کلاس خاتمه می دهیم.

 

 
کلمات کلیدی

سوره نحل پنجم ابتدایی

مطالب مرتبط
نظرات این مطلب
کد امنیتی رفرش