درحال بارگذاری ....
به هایپرتمپ خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : استفاده از رنگ های گرم در خانه

استفاده از رنگ های گرم در خانه

تاریخ ارسال پست:
چهارشنبه 22 مهر 1394
نویسنده:
reyhaneh
تعداد بازدید:
723

خانه های گرم با رنگهای گرم

زرد، نارنجی، قرمز و هلویی، به این رنگها می گویند رنگهای گرم، رنگهای گرم محیط را دلنشین و جذاب می کنند و حسی از صمیمت و دوستی را به اطراف و اطرافیان انتقال می دهند. با استفاده از این رنگها می توانید فضا را غیر رسمی، دنج و خوشایند کنید، بهتر است از این رنگها در اتاق نشیمن، اتاق غذا خوری و محلی که برای دور هم جمع شدن در نظر گرفته اید، استفاده کنید.

رنگهای گرم در اتاق های شمالی هم خوب جواب می دهند. مطالعات نشان داده است آنهایی که در مناطق سردسیر و کوهستانی زندگی می کنند، میانه شان با رنگهای گرم بهتر است. واقعیت این است که القای حس گرما از این رنگها، بسیار زیاد و کاملا ملموس است.

آدم های با نشاط و خوش روحیه هم از طرفداران رنگهای گرم هستند. این قبیل آدم ها حتی اگر در محیطی قرار بگیرند که رنگهایش سرد و یخ باشد، باز هم با اضافه کردن دکوری با رنگهای گرم و تند، محیط را با روحیه خودشان تطبیق می دهند.

رنگهای سرد و دیوارهایی که دور می شوند

رنگهای سرد به رنگهای مونث معروفند. این رنگها، احساس ؟؟؟؟ و بزرگی را القا می کنند، سبز، آبی، بنفش روشن، کبود و خاکستری روشن در زمره رنگهای سرد قرار می گیرند و قادرند حس تازگی و هیجان را به محیط انتقال دهند.

این رنگها همچنین قادرند محیط های کوچک و بسته را بزرگتر از حد و اندازه واقعی نشان بدهند و به همین دلیل، به این رنگها می گویند رنگهای پس رونده، وقتی رنگهای پس رونده بر روی دیوارها می نشینند، این حس به بیننده منتقل می شود که انگار دیوارها دارند از هم دور می شوند. با رنگهای سردی که ته رنگ خاکستری دارند، می توانید آرامش را به محیط تزریق کنید. اتاق های کوچک و شلوغ را هم بهتر است با این رنگها رنگ آمیزی کنید تا هم بزرگ تر به نظر برسند، هم حس آرامش به محیط القا شود. از این رنگها همچنین می توانید در آشپزخانه هایی که در شرق خانه واقع شده اند و نیز در ایوان ها استفاده کنید. رنگهای سرد در قسمت آفتاب گیر خانه هم خوب جواب می دهند. همچنین در حمام، ترکیبی از رنگهای سرد، مناسب به نظر می رسد.

آرامش بخشیدن،القای حس رسمی، پس رونده بودن و بزرگ جلوه دادن محیط، از مهم ترین ویژگی های این رنگهاست.

در مکان های رسمی نیز می توانید از این رنگها استفاده کنید تا حس رسمی بودن را در محیط تثبیت کنید.

اثر فضایی رنگ

اثر فضایی رنگ وابسته به عوامل گوناگونی است. نیرو و قدرت رنگ در خود رنگ نهفته است این ویژگی در تاریکی و روشنی، سردی و گرمی، درجه اشباع و میزان وسعت سطوح رنگها وجود دارد. اثر بعد و فضای رنگها را می توان با روی هم قرار دادن یا ترکیب آنها ایجاد کرد. چنانچه شش رنگ زرد، نارنجی، قرمز، بنفش، آبی و سبز را کنار هم و بدون فاصله در زمینه سیاه قرار دهیم. رنگ زرد رو به جلو می آید و سایر رنگها در فاصله دورتری قرار می گیرند. جلوترین رنگ در این مجموعه، زرد است. در حالیکه بنفش در دورترین فاصله قرار می گیرد سایر رنگها نیز در فاصله بین این دو رنگ خود نمایی می کنند. زمینه اگر سفید باشد، بر سنگینی و عمق رنگها می افزاید. در زمینه سفید، رنگ بنفش رو به جلو می آید تا با رنگ زرد، خود را همپایه سازد. این آزمایش نشان می دهد که زمینه پشت رنگها، اثر شدیدی روی عمق و فضای آنها دارد.

اما در مورد رنگها: هنگامیکه نارنجی بین درجات عمق زرد- قرمز قرار می گیرد، نسبت عمق رنگها یعنی زرد- نارنجی و نارنجی- قرمز، مانند نسبت صغیر به کبیر است. به همین ترتیب رنگ زرد- قرمز- نارنجی و رنگ قرمز- زرد- آبی همان نسبت را دارند و رنگهای زرد- قرمز و رنگهای قرمز- آبی نیز از فضا دارای همان نسبت طلایی هستند درست مانند رنگهای زرد- سبز- آبی که رابطه کبیر به صغیر و نسبت طلایی دارند. در زمینه سیاه، عمق رنگها چنین است. زرد به سرعت جلو می آید و قرمز کمتر به جلو تحرک دارد و آبی رو به عقب و به طرف عمق فرو می رود. در زمینه سفید تاثیر رنگها معکوس است. آبی به جلو تاخت می کند و قرمز از آن جلو می زند. زرد با آنکه از سفید جدا می شود ولی به آبی و قرمز نمی رسد. رابطه درجات عمق و فضای رنگهای زرد- قرمز- نارنجی و رنگهای قرمز- نارنجی- آبی در اینجا مانند نسبت کبیر به صغیر است. البته این حالت فضایی رنگها با نظم و ترتیب آنها ارتباطی ندارد. مثلا چنانچه تصاویر را از 90 تا 180 درجه بچرخانیم، نظم و ترتیبشان به هم می خورد ولی حالت فضایی آنها تغییر نمی کند این حالت درست مانند عادت به خواندن و نوشتن از چپ به راست(یا از راست به چپ) است که خواندن را شدت می دهد ولی درجات عمق را تغییر نمی دهد. تمام تون های روشن در زمینه سیاه، با توجه به درجه روشنی خود به جلو رانده می شوند در زمینه سفید اثر معکوس است. تونهای روشن در زمینه سفید ثابت می مانند و تون های تیره بنا به درجه تاریکی خود به جلو حرکت می کنند اگر از میان رنگهای سرد و گرم، دو رنگ را با درخششی یکنواخت در نظر بگیریم، همیشه رنگهای گرم به جلو و رنگهای سرد به عقب حرکت می کنند و هرگاه تضاد تاریک و روشن به آنها اضافه شود شدت عمق بیشتر می شود یا از بین می رود. اگر آبی- سبز و قرمز- نارنجی با شدتی یکنواخت در زمینه ای سیاه قرار گیرند، آبی- سبز به عقب می رود و قرمز- نارنجی به جلو می آید.

چنانچه قرمز- نارنجی روشن شود باز هم جلو می آید. اگر کمی رنگ سبز- آبی را روشن کنیم، اثر عمق آن به اندازه قرمز- نارنجی می شود و با روشن کردن بیشتر آن خواهیم دید که سبز- آبی از قرمز- نارنجی هم جلوتر می آید. اثر فضایی رنگها در تضاد با کیفیت موثر است. مثلا، یک رنگ خالص در مقایسه با رنگهای دیگری با همان درجه روشنی، بیشتر به جلو می آید. به محض آنکه تضاد تاریک و روشن یا تضاد سرد و گرم به میان آید، همه چیز تغییر می کند.

تاثیر سطوح رنگها نیز در اثر فضایی رنگها و عمق آنها دخالت دارد چنانچه بر سطح وسیع قرمز رنگی، یک سطح کوچک زرد بیفزاییم قرمز همانند زمینه عمل می کند و زرد را به جلو می راند، بر عکس، اگر در زمینه زرد، لکه های کوچک قرمز قرار دهیم، رابطه فضایی معکوس می شود و رنگ زرد مهمتر از قرمز جلوه می کند اگر بخواهیم در مورد تمام امکانات هماهنگی رنگها مانند اثر فضایی رنگها بحث کنیم بعید است بتوانیم در تمام ترکیبات رنگی وضعیت ثابتی را ایجاد کنیم. باید دانست که حساسیت فردی و تشخیص نقاش تصمیم گیرنده نهایی است. مسئله اثر فضایی همیشه سبب شده تا رنگها و فرم تابلوها بر اساس دو یا سر پلان یا بیشتر تنظیم شوند. کلود لورن آثار خود را گاهی تا پنج پلان تنظیم کرده است. تنظیم تابلو بر اساس دو پلان، اثر را به صورت سطح در می آورد.

رنگ‌ها و دردها

اولين گردهمايي مبتلايان به ويروس ايدزدر حالي برگزار شد كه براي اولين ابر از زمان شكستن تابويي به نام ايدز افراد HIV مثبت دور هم جمع شده و از مشكلات و نيازهاي خود گفتند. اين اولين باري بود كه از طيف‌هاي مختلف افراد HIV مثبت از معتادان تزريقي، ‌افراد هموفيلي و ديگر طيف‌ها در كنار هم خواسته‌هايشان را بيان كردند.

دكتر حميدرضا ستايش مدير برنامه مبارزه با ايدز سازمان ملل در اين برنامه با اشاره به اينكه كشور ما در وضعيت پيشگيري است و فرد HIV مثبت مي‌تواند مفيد باشد گفت: ما در حالت اپيدمي متمركز هستيم به اين معني كه ويروس وجود دارد اما هنوز پخش نشده است. طرح مسأله مبتلا بودن به ايدز با خود انگ دارد و خيلي بايد با آن محتاطانه عمل كرد. هنوز جامعه ما مسأله ايدز را نپذيرفته است و اين در حالي              بغرنج‌تر مي‌شود كه افراد HIV مثبت نتوانند خود را مفيد نشان دهند و همه آنها را ترسناك بدانند.

وي به نقش بسيار مهم و اساسي افراد HIV مثبت در همياري به خود و ديگر مبتلايان اشاره كرد و يكي از مشكلات افراد مبتلا را نداشتن مهارت دانست و گفت: كمبود مهارت‌هاي لازم در افراد مبتلا به ايدز يكي از مشكلات اساسي آنها است. ما افرادي داشتيم كه براي جامعه به نظر مفيد نمي‌رسيدند اما همان‌ها از دو سال پيش بسيار تغيير كرده‌اند. تعداد زيادي از اينها مهارت ندارند اما مي‌توانند مهارت را ياد بگيرند.

وي تأكيد كرد كه افراد HIV مثبت نبايد فكر كنند دنيا به آخر رسيده است.
حمايت تغذيه‌اي افراد
HIV مثبت در طول عفونت با توجه به مراحل بيماري تعيين مي‌شود. در اين رابطه مهمترين نكات و چند راهكار اصلي را دكتر لادن عقيلي كارشناس تغذيه اينگونه بيان كرد: بيماري‌هاي عفوني به خصوص افراد HIV مثبت با مصرف به اندازه كالري و پروتئين مي‌توانند جلوي پيشرفت كم‌وزني را بگيرند و ثابت شده است اين رژيم در عرض يك هفته بسيار مؤثر است. افرادي كه كاهش وزن ندارند. با مصرف ويتأمين‌ها و آنتي اكسيدان‌ها و ويتأمين A، C، و E مي‌توانند از پيشرفت بيماري جلوگيري كنند. وي تأكيد كرد: استرس يكي از عواملي است كه ايمني بدن را كاهش مي‌دهد و باعث مي‌شود عفونت‌هاي فرصت‌طلب به ما حمله كنند. استرس در اثر خستگي مزمن، اضطراب و افسردگي ايجاد مي‌شود. خستگي مزمن را مي‌توان از طريق ورزش مداوم، پرهيز از مصرف قند و شكر، پرهيز از مصرف زياده از حد مواد كافئين‌دار و روزي ده دقيقه خنديدن از بين برد.

رنگين كمان دردها

در همايش رنگين كمان HIV مثبت‌ها در چند گروه كاري و هر گروه با نام يك رنگ نيلي، آبي، بنفش، سبز دسته بندي شدند و درباره مشكلات و نيازهاي خود صحبت كردند. آنها از طرد از اجتماع، نپذيرفتن آنها در مراكز درماني، نداشتن آگاهي نيروهاي مراكز درماني از روش بيماري آنها، اشتغال، ازدواج و مشكل دارو گفتند.
يكي از جوانان
HIV مثبت گروه نيلي درباره تجربه‌اش گفت: در بيمارستاني ديدم كه وقتي فهميدند فردي HIV مثبت بود رفتار بدي با او داشتند. در را بستند، با ماسك وارد اتاق شدند و غذايش را پرت مي‌كردند و تازه اينها افراد تحصيلكرده‌اي بودند. جوان گروه نيلي علت ابتلاي خودش را بازي با سرنگ‌هاي آلوده در پاركي كه او در كودكي در آنجا بازي مي‌كرد عنوان كرد و گفت: چرا بايد محيطي كه بچه‌هاي ما در آن بازي مي‌كنند آلوده باشد.

نماينده گروه آبي در مورد طلاق به مواردي اشاره كرد كه فرد زنداني آلوده به HIV مثبت وقتي همسرش از بيماري او مطلع شد از او طلاق گرفت و اين بر روح و روان او اثر گذاشت.

يكي از افراد گروه بنفش پيشنهاد داد كه خانواده‌ها هم در اين گردهمايي‌ها حضور داشته باشند تا بدانند با ما چگونه رفتار كنند و ما با آنها چطور رفتار كنيم.
نماينده گروه سبز زن بسيار متشخصي بود و درباره خواسته‌هاي قانوني همدردان خود گفت: مجلس بايد قانون حمايت از
HIV مثبت‌ها را وضع كند و سطح آگاهي كارفرمايان درباره افراد مبتلا به ايدز افزايش پيدا كند. وي درباره تجربه خودش مي‌گويد من تا به حال 20 جا درخواست كاري داده ام و هر بار تصميم گرفتم در آخر فرم كه درباره ابتلا به بيماري خاصي پرسيده بود ننويسم كه HIV مثبت هستم. اما هر بار نوشتم و هنوز پس از گذشت ماه‌ها هيچ جوابي از درخواست‌هاي كاري من نيامده است.

وي ادامه داد: «الان من 2 و 3 ماه است كه دندان درد دارم و تحمل كردم تا بتوانم يك وقت معاينه از دانشكده دندانپزشكي كه مجهزتر است بگيرم. بالاخره بعد از اين مدت در مطب من را روي صندلي ديگري كه روي آن نايلون پهن شده بود نشاندند و وسايل را با فويل پوشانده‌ بودند اين در حالي‌ است كه خودشان مي‌دانند كه شيوه انتقال به اين صورت نيست.»

افراد گروه سبز با ساخت درمانگاه‌ها و مراكز درماني خاص HIV مثبت‌ها موافق نبودند و مي‌گفتند: «بايد در تمام مراكز درماني پيشگيري انجام شود و ما هم بتوانيم همه جا مراجعه كنيم.»

نماينده اين گروه سبز درباره روحيه‌اش گفت: از اينكه بگويم HIV مثبت هم واهمه‌اي ندارم اما نبايد ما را بترسانند «برنامه‌اي كه تلويزيون درباره ايدز ساخته است حتي من كه HIV مثبت هستم را مي‌ترساند. با شروع برنامه قلبم ايستاد. ترساندن كه راهكار نيست.»

در همين رابطه حرفي كه بارها توسط افراد مختلف تكرار شد و همه به آن معترض بودند، برنامه تلويزيوني در رابطه با ايدز بود كه با نشان دادن اژدها و اسكلت ايدز را نشان داده بود.

از خواسته‌هاي اين گروه كمك به درمان افراد مبتلا، رايگان كردن هزينه‌هاي درماني و بيشتر كردن مراكز درماني خدمات‌دهنده به مبتلايان بود.
آنها يك صدا مي‌گفتند: «ما ديگر خطر نداريم، خطر براي كساني است كه
HIV منفي هستند.»

بيمه افراد HIV مثبت، قانون براي كارفرمايان تأمين مستمري افرادي كه به مرحله حاد بيماري وارد مي‌شوند قوانين حمايتي فردي و خانوادگي به حساب آوردن ايدز به عنوان بيماري خاص از مطالبات افراد حاضر بود.

دارو

در ايران تنوع دارويي براي افراد مختلف مبتلا به ايدز يعني آنها كه از طريق خون آلوده و اعتياد HIV مثبت شده‌اند و يا كودكان وجود ندارد. نبودن متادن در سطح كشور و به خصوص در زندان‌ها يكي ديگر از مشكلات دارويي افراد HIV مثبت است.

مرادي نماينده گروه نارنجي كه مبتلا به هموفيلي بود و از طريق تزريق خون آلوده مبتلا شده است، گفت: غير از يك دارو بقيه داروها ژنريك هستند و كيفيت ندارند. عوارض بعدي آنها بسيار هزينه‌برتر از پول داروهاست. اكثر دوستان با تعويض دارو دچار مقاومت دارويي هستند و داروي جايگزين هم جود ندارد.

فقط يك آزمايشگاه آن هم با قيمت 250 هزار تومان آزمايش‌هاي مخصوص HIV را انجام مي‌دهد. براي افراد مبتلا درمان جانبي وجود ندارد. ما هنوز مشكل انگ و تبعيض داريم و نمي‌دانيم مشكلات درمان ما چيست.

تعدادي زيادي از افراد حاضر مي‌گفتند كه تنها مركز درماني خاص اين بيماران بيمارستان امام خميني افراد HIV مثبت را نمي‌پذيرد.

نماينده گروه نارنجي درباره برخورد اجتماع گفت: من توانسته ام مشكلاتم را با خانواده و دوستانم حل كنم اما دكترم بدتر از همه برخورد مي‌كند علتش چيست؟
يكي از موضوعات مطرح شده در اين گردهمايي نبود گروه‌هاي خوديار افراد
HIV مثبت است. در اين رابطه يكي از نمايندگان گروه‌ها گفت: HIV مثبت‌ها از ترس طردشدن از اجتماع به گروه‌هاي خوديار وارد نمي‌شوند. از طرف ديگر آنقدر افراد HIV مثبت گرفتار مسائل اجتماعي و خانوادگي هستند كه كسي به مسائل روحي و رواني آنها فكر نمي‌كند.

برخوردهاي متفاوت با افراد HIV مثبت در مراكز درماني در حالي اتفاق مي‌افتد كه هنوز هيچ آماري از ابتلاي افراد به HIV در مراكز درماني كه با اين افراد سروكار دارند گزارش نشده است. در همين رابطه از بدو اپيدمي HIV در دنيا تا الان 212 نفر از كادر پزشكي و آن هم بنا به گفته خودشان مبتلا شده‌اند.

در همين رابطه مرادي گفت: دليلي ندارد وقتي به دندانپزشكي مي‌رويم بگوييم HIV مثبت هستيم. آن مركز بايد قوانين بهداشتي را رعايت كند. اگر نمي‌كند مسأله خودش و مسؤول مربوطه است.

شركت كنندگان در همايش رنگين‌كمان همگي از برخورد نامناسب افراد جامعه و به خصوص افراد تحصيلكرده گله داشتند كه بيشتر آنها اين مشكل را به دليل اطلاع‌رساني نادرست و ناكافي رسانه‌هاي عمومي مي‌دانستند.

احساسات رنگي

 انتخاب رنگ در كودكان: 

كودكان از قدرت بيان زيادي برخوردار نيستند.آنها به طورطبيعي عاشق رنگند وبه طورخود انگيخته به آن واكنش نشان ميدهند. كودكان و نوجوانان به رنگ بيشتر از شكل واكنش نشان مي‌دهند و با لذت تمام به آن دل مي‌بندند‌. كودكان كم سن وسال رنگهاي درخشان مانند قرمز،نارنجي ،صورتي و زرد را ترجيح     مي‌دهند. با اين رنگها احساسات دروني آنها رهايي مي‌يابد. 

كودكاني كه رنگهاي سرد مانند ‌آبي يا سبز ‌را انتخاب مي‌كنند متفكرتر و سنجيده‌تر هستند‌. به كاربردن رنگهاي سياه‌، قهوه‌اي و خاكستري نشان دهنده ناراحتيهاي دروني آنهاست‌. 

استفاده آزادانه از رنگ قرمز بيانگر عشقي ساده و بي قيد و بند به زندگي است‌، و استفاده جسورانه از اين رنگ خصومت يا نياز به محبت را نشان مي‌دهد

نارنجي رنگ اجتماعي و بيانگر سازگاري مطلوب با زندگي و جامعه است‌. 

استفاده فراوان از رنگ زرد بيانگر ترس يا نيازي ناخودآگاه به سرپرستي بزرگسالان است‌.

رنگ سبز همانطور كه انتظار مي‌رود‌، نشانه تعادل است‌. كودكاني كه زياد از اين رنگ استفاده مي‌كنند معمولاً  به طور محسوسي فاقد‌«‌احساسات قوي و آشكار‌» هستند‌. 

رنگ آبي بيانگر سازگاري‌، تمايل به اطاعت و كنترل يا سركوب احساسات است‌. 

استفاده كودكان از رنگ ارغواني يا بنفش -كه البته به ندرت به آن بر       مي‌خوريم ـ به معناي تلاش ساده لوحانه‌اي براي ابراز آگاهي است‌. كودكان به ندرت به رنگهاي قهوه‌اي‌، سياه يا خاكستري علاقه دارند‌. استفاده درهم و برهم از رنگ قهوه‌اي مشخصه اعتراض به تقاضاي والدين براي تميزي و رعايت شديد بهداشت فردي است‌. 

كودكان از رنگ سياه‌، فقط براي نقاشي يا طرحهاي كلي استفاده مي‌كنند‌. اگر از اين رنگ آميزي استفاده شود احتمالاً نشان دهنده اعتراض‌، ترس يا اضطراب است‌. 

 واكنش عمومي نسبت به رنگ‌: 

با توجه به واكنش عمومي نسبت به رنگها بايد گفت كه دوست داشتن يك يا تمام رنگها براي انسانها كاملاًُ طبيعي و به هنجاراست. در عوض رد كردن‌، انكار مطلق يا ترديد در محتواي هيجاني رنگ خصيصه انسانهاي آزرده‌، سرخورده‌، يا افسرده است‌. از سوي ديگر شور و نشاط بيش از اندازه نسبت به رنگ‌، نشانه اختلال رواني و مزاجي دمدمي و علايق متفاوت و شخصيت متزلزل فرد است‌. 

بايد به خاطر داشت كه پسند رنگي در طول زمان قابل تغيير است و اگر فرد نظرش نسبت به رنگ تغيير كند نشانه تغيير و تحول در شخصيت اوست‌. اين حالت در درونگراها بيشتر از برونگراها اتفاق مي‌افتد‌. بين برونگراها كه رنگهاي گرم را مي‌پسندند و درونگراها كه به رنگهاي سرد علاقه دارند اختلاف عمده‌اي وجود دارد‌. 

در اينجا به برخي از خصوصيات انتخاب رنگها اشاره مي‌كنيم كه با بررسي نظرات كارشناسان اين فن جمع آوري شده است‌. 

قرمز: 

محبوبترين رنگها ، قرمز و آبي هستند و افراد با تمايلات برونگرايانه يا درونگرايانه آنها را به طور طبيعي يا آگاهانه انتخاب مي‌نمايند‌. رنگ قرمز را تيپ‌هاي مختلفي انتخاب مي‌كنند‌، اول كساني كه تمايلات برونگرايانه داشته، به طور صادقانه به طرف اين رنگ كشيده مي‌شوند‌. لذا اين دسته تابع اميال آني‌، احتمالاً نيرومند و شهواني هستند و بي‌درنگ عقايد خود را(چه درست و چه غلط‌) ابراز مي‌كنند‌. ويژگي برجسته طرفداران واقعي قرمز اين است كه دستخوش فراز و نشيبهاي هيجاني هستند و ديگران يا دنيا را مسئول ناراحتيهاي خود      مي‌دانند‌. زندگي براي آنها هيجان انگيز و سرشار از شادي است و اگر اينطور نباشد پس ناگزير اشكالي در دنيا هست‌. 

صورتي :  

تيپ‌هاي صورتي کارهای خود را اكثراً به صورت تفنني و غير حرفه‌اي انجام مي‌دهند‌. آنها در مناطق مرفه زندگي مي‌كنند و تحصيل كرده هستند‌. اين افراد در واقع تيپ‌هاي قرمزي هستند كه به دليل محافظه كاريشان جرأت انتخاب خود رنگ قرمز را ندارند‌. صورتي هم چنين مي‌تواند يادآور جواني‌، نزاكت و محبت باشد‌. كسي كه شخصيتي عالي و با ثبات دارد از ديدن رنگ بي‌ضرري مانند صورتي ناراحت نمي‌شود. 

نارنجي‌: 

نارنجي رنگي اجتماعي‌، شاد، درخشان و بيشتر گرم است‌. يعني افرادي با نشاط و تحسين برانگيز كه توانايي سازگاري با همه اقشار‌(‌پولدار‌، فقير، باهوش‌، احمق‌، بلند پايه و دون پايه‌) را دارند آن را انتخاب مي‌كنند . افرادي كه اين رنگ را مي‌پسندند، صميمي‌، گشاده رو‌، سريع الانتقال‌، فصيح و در مواردي سخنرانهاي خوبي هستند‌. اين افراد خونگرم و مهربانند و تنهايي را دوست ندارند‌. 

 

زرد‌:

رنگ زرد بيشتربا روح و روان سر و كار دارد و هم افراد عاقل و باهوش آن را انتخاب مي‌كنند و هم افراد عقب مانده ذهني‌. از طرف ديگر اغلب افرادي كه هوش بالاتر از حد متوسط دارند‌، اين رنگ را انتخاب مي‌كنند‌. البته اين رنگ با فلسفه‌هاي شرقي نيز مرتبط است‌. تيپ زرد به نوآوري‌، خلاقيت و حكمت   علاقه‌مند است‌. اين تيپ معمولاً درون نگر‌، باريك بين و در برابر دنيا و افراد با استعداد آن‌، معتقد به اصول است‌. 

رنگ زرد دركشورهاي غربي نماد بزرگي‌، تعصب و رنج و مشقت است‌. 

سبز‌: 

سبز محبوبترين رنگ است‌. اين رنگ نشانه طبيعت‌، تعادل و بهنجاري است‌. افرادي كه اين رنگ را دوست دارند تقريباً بدون استثناء سازگار با اجتماع‌، فرهنگ و سنت‌گرا هستند‌. اين افراد معمولاً در فعاليتهايي مانند ورزشهاي دسته جمعي و تئاتر شركت مي‌كنند‌. اين افراد بر خلاف تيپ‌هاي نارنجي كه در شهر بسر مي‌برند‌، در حومه شهر زندگي مي‌كنند‌. آنها هميشه در پي تجربه چيزهاي خوب زندگي هستند و تقريباً هميشه اضافه وزن دارند‌. اين افراد شهروندان خوب و استوار دنيا هستند‌. بي‌تكلف زندگي مي‌كنند‌؛ نه مثل تيپ قرمز تابع اميال آني هستند ونه مثل تيپ آبي‌، كناره گير‌. 

آبي‌: 

آبي رنگ محافظه‌كاري‌، موفقيت‌، فداكاري‌، تفكر و درون نگري است‌. بنابراين آبي مشخصه افرادي است كه با تلاش و كوشش به موفقيت مي‌رسند‌، راه پول در آوردن را مي‌دانند‌، با ديگران روابط مناسبي دارند و به ندرت كاري را بر اساس تمايلات آني خود انجام مي‌دهند‌. اما با دقت و مهارت آن را كنترل       مي‌كنند‌. اين افراد مي‌توانند مديران و ورزشكاران توانايي باشند‌. علاقه مندان رنگ آبي افراد معقولي هستند و زندگي خود را نمونه مي‌دانند‌، هر چند ممكن است اين فرض درست نباشد. تيپ‌هاي آبي افراد محتاط‌، با ثبات و غالباً قابل تحسيني هستند و همه آنها به اين خصايص خود كاملاً آگاهند‌. 

ارغواني و بنفش‌: 

ارغواني و بنفش رنگهاي ظريفي هستند و افراد متوسط معمولاً اين دو رنگ را زيبا تلقي مي‌كنند‌، از يك سو رنگ ارغواني را هنرمندان وافرادي با گرايشهاي فرهنگي مي‌پسندند، ومعمولاً با احساسند وسليقه‌اي بالاتر از حد متوسط دارند‌. علاقه‌مندان ارغواني ممكن است مبتكر باشند اما در عين حال ايثار هم مي‌كنند و به تمام هنرها‌، فلسفه و ديگر فعاليتهاي ظريف و روشنفكري علاقه‌مندند. اين افراد آتشي مزاجند اما اگر كسي را براي مصاحبت بپذيرند با آنان مشكلي نخواهند داشت. آنها با دقت ازجنبههاي نامطبوع و زننده زندگي اجتناب مي‌كنند و ايده آل‌هاي بزرگي براي خود و ديگران دارند‌. 

قهوه‌اي‌: 

قهوه‌اي رنگ خاك است و افرادي كه صفتي ساده و روستايي دارند آن را   مي‌پسندند‌. اين افراد قوي‌، قابل اعتماد‌، زيرك و خسيس هستند‌. به هنگام جواني‌، به هنگام پيري‌، جوان به نظر مي‌رسند‌. اين افراد محافظه‌كاراني افراطي هستند كه حس وظيفه شناسي و مسئوليت در آنها ممكن است به تمايلات‌«‌پارانويايي‌» بيانجامد‌. افرادي كه به قهوه‌اي علاقه‌مندند از آنجا كه هميشه معقول هستند از هر چيزي بوالهوسانه در ديگران نفرت دارند‌، هر چند ممكن است بوالهوسي برايشان گاهي جذاب باشد. اين افراد هميشه در جايگاه تماشاچيان مي‌نشينند و به ندرت نقش فعالي در زمين بازي بر عهده مي‌گيرند. 

خاكستري و سياه‌: 

پسنديدن رنگ خاكستري تقريباً هميشه نشان دهنده انتخابي آگاهانه و متفكرانه است‌. فردي كه اين رنگ را انتخاب مي‌كند به دنبال امنيت‌، آرامش و دوري از هر گونه فراز و نشيب آشكار در زندگي است‌. احتمالاً چنين شخصيتي‌، شخصيت خود را بازسازي كرده است‌. خاكستري رنگي سنگين و بيانگر تمايل تعادل‌، عقل گرايي‌، دلپذير بودن و مفيد بودن به شيوه‌اي محدوداست‌. 

معمولاً افرادي كه ناراحتي رواني دارند شيفته رنگ سياه هستند‌، هر چند استثناهايي هم وجود دارد‌. افراد معدودي نيز ممكن است به خاطر اينكه اين رنگ نشانه دانش و آگاهي است به آن علاقه نشان دهند‌. برخي نيز مي‌خواهند سرشت واقعي خود را پنهان كنند‌. اين افراد مي‌خواهند اسرار آميز بنظر برسند‌، اما همين تمايل در آنها كاملاً آشكار است‌. 

 رنگ درماني‌: 

 

گروهي معتقدند كه مي‌توان بيماريها را با رنگ درمان كرد‌. آنها ادعا مي‌كنند مي‌شود با تجويز نوشيدني و پوشيدن لباسها و حتي ديدن رنگهاي مختلف بيمار را درمان كرد .

کلمات کلیدی

استفاده از رنگ های گرم در خانه

مطالب مرتبط
نظرات این مطلب
کد امنیتی رفرش