درحال بارگذاری ....
به هایپرتمپ خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : اشکال هندسی اول - تفحص گروهی پایه اول

اشکال هندسی اول - تفحص گروهی پایه اول

تاریخ ارسال پست:
دوشنبه 30 شهريور 1394
نویسنده:
nevisandeh
تعداد بازدید:
1086

اشکال هندسی اول - تفحص گروهی

بسمه تعالی

 

موضوع:

طرح درس اشکال هندسی به روش تفحص گروهی

 

نام ونام خانوادگی:

ف رحمانی

 
 

 

طرح درس روزانه

 

عنوان تدریس: آشنایی با اشکال هندسی      مدت تدریس :45 دقیقه    پایه و مقطع : اول ابتدایی

محل تدریس : کلاس درس                  تعداد فراگیران: 20نفر         صفحه : 23 کتاب درسی

 

روش تدریس :تفحص گروهی، پرسش و پاسخ،نمایشی

 

هدف کلی: آشنایی با اشکال هندسی

اهداف جزیی : (از کتاب راهنمای معلم بهره گرفته شده است).

1-      آشنایی  اولیه با مفاهیم ضلع و زاویه و چند ضلعی

2-      آشنایی اولیه با خصوصیات اشکال هندسی

3-      توانایی ساخت اشکال هندسی با ابزارهای مختلف

4-      درک اولیه مفهوم جمع

 

اهداف رفتاری :

1-      فراگیربتواند گوشه های اشکال را بشمرد . (دانش)

2-      فراگیر بتواند ویژگی ها و خصوصیات اشکال هندسی را نام ببرد.(دانش)

3-      فراگیر بتواند اشکال مختلف را(بر اساس تعداد ضلع ها و گوشه ها )تفکیک کند.(دانش)

4-      فراگیر بتواند با استفاده از ابزار و وسایل  اشکال را بسازد .(مهارت)

5-      فراگیر نسبت به کار گروهی علاقه مند گردد.(نگرش)

6-       فراگیر در گروه همکاری کرده و  به نظرات دوستانش احترام گذارد.(نگرش)

7-      فراگیر نسبت به مبحث (اشکال هندسی) علاقه مند شود و برای مطالعه بیشتر شوق پیدا کند.(نگرش)

 

وسایل مورد نیاز: خمیر بازی ، مگ  مغناطیسی، کاغذهای رنگی ، چوب خط های رنگی ،کتاب درسی

 

رفتارورودی: برقراری ارتباط ،حضورو غیاب فراگیران(2دقیقه)

(حضورو غیاب می تواند به صورت چشمی انجام گیرد و یا معلم سوال کند : که دانش اموزان ببیند دوستانشان همه حاضر هستند؟ و با این کارعلت غیبت دوستانشان را از آنها بپرسد و یک مفهوم ارزشی بزرگ را که همان مفهوم دوستی  و آگاهی از حال هم است را به دانش اموزان بیاموزد.)

معلم به کلاس می آید : سلام سلام شاپرکا ، فرشته ها چطورین؟

(معلم می تواند با استفاده از جملاتی ازین دست موجب دوستانه تر شدن کلاس درس شود و از حضور و احوال دانش اموزان مطلع شود.)

 

ارزشیابی ورودی : (ارزشیابی تشخیصی)(3 دقیقه)

تکالیف جلسه ی گذشته مورد بررسی معلم قرار میگیرد و بازخورد های مناسب به دانش آموزان در راستای تشویق و تقویت داده می شود.( در پیش از دبستان دانش اموز با این مفاهیم به طور مختصر اشنا شده است ،اما چون روش تدریس به صورت تفحص گروهی ست و معلم قصد دارد فراگیر را در موقعیت تازه ای قرار دهد از دانسته های قبلی حرفی گفته نمی شود.(

 

گروه بندی :(5 دقیقه)

معلم کلاس را به گروه های 4 یا 5 نفره تقسم می کند، در گروه بندی موارد موجود در چک لیست رفتاری دانش اموزان و شناختی که معلم از دانش آموزان دارد دخیل است به گونه ای که در هرگروه افراد قوی و ضعیف چه از لحاظ درسی و چه از لحاظ رفتاری و روابط اجتماعی قرارمی گیرند تا موجب بهبودی و پیشرفت همه ی دانش اموزان به خصوص ضعیف ترها باشد. برای هرگروه هم یک سرگروه و منشی برای نوشتن گزراشات گروه قرار داده می شود.

ایجاد انگیزه :(2 دقیقه)

برای ایجاد انگیزه می توان همان ابزار و وسایل را برای این مهم کافی دانست چرا که مگ مغناطیسی و خمیزبازی و ...جنبه بازی و سرگرمی برای کودکان دارد و دست ورزی با  این گونه وسایل و اموزش از این طریق برایشان جذاب است و ایجاد انگیزه می کند.

ارائه درس :(30 دقیقه /20 دقیقه کارگروهی ،10 دقیقه جمع بندی)

معلم بعد از تقسیم وسایل در گروها به دانش آموزان توضیح میدهد که حال می خواهیم با این وسایل بازی کنیم .

اولین بازی اینکه باچوب خط ها و ... یه شکل سه گوش بسازید .،بچه ها شما ها میدونید ممکن که ما چند جور شکل داشته باشیم ؟ به نظرشما برای این شکل ها چند تا چوب خط استفاده کنیم ؟(وسوالاتی از این دست.)

خب حالا تو گروها تون این شکل ها رو بسازید. همه ی شکل های که میتونید بسازید،همه حالتهای سه گوش و چهارگوش و پنج گوش .ببنید چندتا چوب خط استفاده میشه ؟

افرین به بچه های نازنین ،دخترای/پسرای دانای ایران زمین.

معلم به هرگروهی سر میزند و با طرح سوالاتی دانش اموزان را به اهداف خواسته شده سوق میدهند.(معلم از بازخوردهای شویقی و جملات زیبا برای فعالیت بیشتر دانش آموزان بهره می جوید.مانند: سبد سبد گل یاس زرنگای این کلاس)

به طور کل دانش اموزان باید با راهنمایی های معلم بتوانند به خوبی اشکال را بسازد ،تعداد گوشه ها رابدانند و بگویند که با چند میله توانسته اند این اشکال را بسازند و این اشکال را با رنگ های متفاوت انجام دهند و باز هم تعداد میله ها را بشمرند.

(به طور مثال: بگویندکه برای یه شکل سه گوش از دوتا میله قرمز ،یکی سبز اتفاده کردیمو کلن سه تا میله استفاده شده است (آشنایی با مفهوم جمع)) .

 تمام این فعالیت ها در گروه ها انجام می شود و معلم نقش ناظر و راهنما را دارد و راهنمایی به صورت مستقیم نیست بلکه با طرح سوالات و نظرات دانش آموزان را به سمت یادگیری و اکتشاف آنچه در ذهن معلم است ،می کشاند.

معلم همین طور از دانش آموزان می خواهد که نتایج فعالیت خود را در جدولی به کلاس گزارش دهند.

در پایان معلم نتایج بدس آمده توسط گروها را تکمیل می کند و مفاهیم را تکرار می کند و خود به کمک ابزار و به صورت نمایشی مفاهیم را برای یادگیری بهتر و نظام دار دانش اموزان به طور مختصر مرور میکند.(البته لازم به ذکر است که یادگیری در گروها و به صورت تفحص صورت گرفته و فعالیت معلم جنبه تثبیت یادگیری را دارد.)

 

ارزشیابی تکوینی : (3دقیقه)

پرسش و پاسخ ها ی حین درس

 

ارزشیابی پایانی : (5 دقیقه)

دانش اموزان بتوانند تکالیف موجود در کتاب درسی (ص 23) را انجام دهند.

یکی از اعضای هریک از گروهها (به انتخاب معلم) برای توضیح درباره ی فعالیت های گروه و نتایج بدست آمده  را به کلاس شرح دهد.و در پایان هم معلم چک لیست رفتاری را تکمیل می کند.

تکلیف خلاقانه :

1-   از دانش آموزان می خواهیم که برا ی هفته آینده با نگاهی به پیرامون (منزل و ...) اشکال موجود را و تعداد گوشه هایشان را برسی کنند و در جدولی تهیه کنند و به کلاس گزارش دهند.

2-    این فعالیت برای مطالعه بیشتر و برای دانش اموزان علاقه مند: دانش اموزان درباره نقش اشکال در فضا و محیط زندگی شان ، در ساختمان ها و... را تحقیق و برسی کنند.

 

 
 

 

       لازم به ذکر است که زمان بندی های درج شده ،صرفن به عنوان نمونه ذکرگردیده و معلم می تواند متناسب با شرایط و سطح کلاس درسی اش این زمان بندی ها را تغییر دهد.

 

 

 

 

کلام پایانی:

با سلام و احترام

آنچه از نظر گذشت، فعالیتی است حاصل صحبتی با یک معلم که اطلاع چندانی از روشهای تدریس مدنظر ما نداشتند و به همین دلیل هم توفیق زیادی از این طریق حاصل نمیاد.

صحبتی با استاد درس روش تدریس ریاضی که ایشان راهنمایی های خوبی فرمودند و در ضمن افزودند که شاید درس و موضوع مدنظر را نتوان با روش تدریس تفحص گروهی تدریس کرد چرا که در پیش از دبستان آشنایی با این درس صورت میگیرد و اینکه لزوما همه ی روشهای تدریس را نمی توان برای همه درسها بکار برد.

از کتاب راهنما و جستجو در فضای مجازی هم استفاده کردم که از جستجوی اینترنتی هم توفیقی حاصل نشد.

درپایان خواستم عرض کنم که آنچه از دیدگان مبارک شما گذشت ؛ حاصل آموخته های این ترم کلاس روش تدریس مان بوده و به حق که مطالب مفیدی را آموختم که گرچه شاید از بیان شان روی کاغذ و به صورت طرح درس به خوبی برنیایم اما  آنچه در ذهن دارم و آنچه از این واحد درسی آموختم بی شک گنجینه ای خواهد بود برای سالهای دراز خدمتم.

کوتاهی ها را به بزرگواری برما ببخشایید.

کلمات کلیدی

اشکال هندسی اول تفحص گروهی پایه اول

مطالب مرتبط
نظرات این مطلب
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی