درحال بارگذاری ....
به هایپرتمپ خوش آمدید.وارد یا عضو شوید کاربرگرامی شما اکنون در مسیر زیر قرار دارید : گياهى از خانواده سيب زمينى بادمجان گوشت فقرا

گياهى از خانواده سيب زمينى بادمجان گوشت فقرا

تاریخ ارسال پست:
شنبه 18 مهر 1394
نویسنده:
nevisandeh
تعداد بازدید:
600

گياهى از خانواده سيب زمينى بادمجان گوشت فقرا:
بادمجان از خانواده بزرگ سيب زمينى است كه بنابر شواهد، وطن اصلى اش كشور هندوستان است. چينى ها از قرن نهم هجرى با اين گياه آشنا شدند و باقى نقاط جهان از قرن شانزدهم ميلادى پى به بادمجان و خواص آن بردند. همين اول كار بگوييم كه بادمجان از نظر غذايى، نيروى زيادى ندارد بنابراين مى توانيد در رژيم لاغرى از آن استفاده كنيد. حال ساير خواص:
۱- اگر به خوردن بادمجان حساسيت داريد، نخوريد.
۲- بادمجان معده را تقويت مى كند و عرق بدن را از بين مى برد و چنان چه شما از كسانى هستيد كه دست هايتان هميشه عرق مى كند، از آب سياه پوست بادمجان استفاده كنيد و يا دست خود را مدتى در جوشانده آن بگذاريد.
۳- در صد گرم بادمجان۳۰، كالرى انرژى، ۹۲ گرم آب، ۳ درصد پروتئين، ۶ درصد نشاسته و ۲ گرم چربى وجود دارد به علاوه ويتامين هاى A و B و C.
چند توصيه: بهترين نوع بادمجان، قلمى، بدون تخم و رسيده است. قديمى ها به اين نوع بادمجان، جوجه گياهى مى گفتند. قبل از پختن بادمجان، چند شكاف در آن درست كنيد روى آن نمك بريزيد و در آب سرد بچينيد. مدتى بعد آب سياه و تند آن را عوض كنيد تا هم سم آن گرفته شود و هم خوشمزه تر شود. اگر چربى شما بالاست، خودتان را به آب پز بادمجان عادت بدهيد. بادمجان را با روغن بودار سرخ نكنيد. بادمجان با وجود پياز و سير بسيار خوشمزه تر مى شود!
آشپزى با بادمجان: غذاها و ترشى هاى بسيارى مى توان با بادمجان تهيه كرد. در زير به مواد اوليه و طرز پخت چند مورد پرداخته ايم.
ته چين بادمجان: بادمجان را درسته پوست كنده و در روغن سرخ مى كنيم. نصف ماست و زعفران را پس از مخلوط كردن به بادمجان ها مى افزاييم. برنج را مانند چلو آبكش مى كنيم و در ته ديگ قدرى برنج روى آب و روغن مى ريزيم و روى آن بادمجان ها را كنار هم قرار مى دهيم و بقيه زعفران و ماست را روى آن مى ريزيم. پس از دم كشيدن برنج، روغن روى آن داده و در ديس مى كشيم.
دلمه بادمجان: دلمه اين گياه بسيار خوش طعم است. براى اين كار ابتدا پوست بادمجان ها را مى كنيم و سر آن ها را زده و تخمشان را خارج كرده و داخل آن را از مايه قيمه پر مى كنيم و سر بادمجان را مى دوزيم و بعد آن را در روغن سرخ مى كنيم و پس از آن قدرى آب گوجه فرنگى به بادمجان ها اضافه مى كنيم تا بجوشد و پخته تر شود.
كوكوى بادمجان: بادمجان ها را پوست كنده و سرخ مى كنيم و مى گذاريم با قدرى آب و نمك و فلفل بجوشد و تقريباً آبش تمام شود. سپس آن را خوب كوبيده و تخم مرغ را با قدرى نمك و آرد به آن مى افزاييم و مانند ساير كوكوها در ماهيتابه سرخ مى كنيم. در صورت تمايل مى توانيد بادمجان كبابى را هم چرخ كرده و با تخم مرغ كوكوى بادمجان درست كنيد.
حليم بادمجان: بادمجان ها را پوست كنده و سرخ مى كنيم. يك عدد پياز سرخ شده به آن مى افزاييم، نمك و فلفل مى زنيم و كنارى مى گذاريم. گوشت سرسينه چرب بدون استخوان را با قدرى نخود و چند عدد پياز متوسط مى پزيم. پس از پخته شدن گوشت دوباره با بادمجان ها مى گذاريم بپزد و سپس با گوشتكوب گوشت و بادمجان پخته را خوب كوبيده و له مى كنيم. براى تزيين روى غذا پس از آماده شدن، مى توان از كشك همراه با نعناع داغ و سير داغ و گوشت قيمه كرده، استفاده كرد .
ترشى بادمجان: ترشى بادمجان را به اندازه مصرفتان درست كنيد به اين ترتيب خواص ترشى تازه را تجربه خواهيد كرد. طرز تهيه سه نوع ترشى بادمجان را آورده ايم: ۱- بادمجان ها را كوچك انتخاب كرده، سر آن ها را زده و در سركه مى جوشانيم و سپس شكم آن ها را از ادويه ترشى و سبزى ترشى(سبزى هاى معطر نظير نعناع و ريحان و مرزه) پر كرده و روى هم در يك شيشه دهان گشاد مى گذاريم. بعد از پاشيدن نمك، در شيشه را محكم مى بنديم ودر جاى گرم قرار مى دهيم. ۲- در اين طريقه، پوست بادمجان را مى گيريم و پس از جوشاندن در سركه و نمك و سرد شدن، چرخ مى كنيم و پس از افزودن سياه دانه و ادويه ترشى، روى آن سركه ريخته و در بسته، نگهدارى مى كنيم. ۳- بادمجان را پس از كندن پوست و جوشاندن در سركه، چرخ مى كنيم. سپس تمرهندى را كه شب قبل در سركه خيسانده ايم پس از درآوردن هسته از صافى رد و به بادمجان ها اضافه مى كنيم و نظير دو مورد قبل در ظرف شيشه اى دهان گشاد گذاشته و پس از افزودن نمك و سركه، محكم مى بنديم.
www.ake.blogfa.com www.ake.blogfa.com www.ake.blogfa.com  



کلمات کلیدی

گياهى از خانواده سيب زمينى بادمجان گوشت فقرا

مطالب مرتبط
نظرات این مطلب
کد امنیتی رفرش